عنوان پایان‌نامه

مطالعه نسبت طیفی H/V به منظور برآورد ساختار سرعت برشی پروفیل خاک برای ایستگاههای شتابنگاری موجود در تهران بزرگ



    دانشجو در تاریخ ۰۳ تیر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه نسبت طیفی H/V به منظور برآورد ساختار سرعت برشی پروفیل خاک برای ایستگاههای شتابنگاری موجود در تهران بزرگ" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه ژئوفیزیک شماره ثبت: 1048;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65055
    تاریخ دفاع
    ۰۳ تیر ۱۳۹۳
    دانشجو
    امیر طالبی
    استاد راهنما
    حبیب رحیمی

    چکیده: تاکنون وقوع زلزله¬های نیرومند تا بزرگ در فلات ایران باعث خسارات جانی و مالی زیادی شده است (زلزله طبس 1978؛ زلزله منجیل- رودبار 1990، زلزله بم 2003 و زلزله اهر- ورزقان 2012 ...) که ضرورت مطالعات پایه¬ای به منظور کاهش خسارات جانی و مالی را به هنگام وقوع زلزله آشکار می¬سازد. یکی از اهداف مهم علم زلزله شناسی و زلزله شناسی مهندسی مطالعه پارامترهای دخیل در میزان خسارات وارده به مناطق زلزله خیز و سعی در شبیه سازی سناریوهای زلزله های محتمل به منظور طراحی و ساخت و ساز بهینه سازه ها و در نهایت کاهش تلفات جانی و مالی است. گستره تهران به علت قرار گرفتن در نزدیکی گسلهای فعال در معرض تجربه زمینلرزه¬های بزرگ است؛ به همین علت شناسایی لایه¬های نزدیک سطح زمین به منظور تعیین میزان تقویت امواج زلزله با اهمیت است. در نبود داده های مناسب از زلزله های نزدیک برای تهران بزرگ، پیش بینی شدت و تغییر پذیری حرکات نیرومند زمین در مناطق مختلف تهران از زلزله های بزرگ آینده، به میزان توانایی ما در مدلسازی واقع بینانه مشخصه های چشمه ها، اثرات مسیر و ساختگاه و در نهایت شبیه سازی نحوه حرکات نیرومند زمین در مناطق مختلف تهران دارد. در این مطالعه با توجه به سرمایه های جانی و مالی کلان شهر تهران و در جهت کاهش تلفات جانی و مالی به هنگام وقوع زلزله های بزرگ، با استفاده از مدلسازهای فیزیکی یکی از پارامترهای مهم دخیل در شکل گیری میزان حرکت نیرمند زمین (اثر ساختگاه) با استفاده از کلیه اطلاعات داده¬های شتابنگاری محاسبه شده است. سرعت موج برشی از جمله مهمترین پارامترهای ژئوتکنیکی در تحلیل های لرزه ای - دینامیکی نظیر بزرگنمایی حرکات زمین در اثر زمین لرزه، بررسی اندرکنش خاک- سازه می¬باشد. در این تحقیق، اثر ساختگاه با استفاده از نگاشت های ثبت شده در ایستگاه¬های شتابنگاری واقع در تهران متعلق به سازمان تحقیقات مسکن (BHRC) و ستاد بحران شهرداری تهران با روش ناکامورا ، بررسی شده و ساختگاههای مورد مطالعه از نظر نوع خاک طبقه¬بندی گردیده¬اند. سپس با استفاده از روش وارونسازی، برای هر ساختگاه بهترین و مناسبترین مدل برای خاک از نظر ضخامت، سرعت و چگالی ارائه شده است و در نهایت نتایج به دست آمده با ایستگاه¬هایی که در آنها با کار گمانه زنی مدل خاک تعیین شده است، مقایسه گردیده است.
    Abstract
    Until now, occurrence of strong earthquakes in the Iran platue lead to a numerous financial and human losses.Therefore, the fundamental and experimental study associated to this region of science obviously need to be considered by scientists and engineering. The one of the most important purpose in the seismology is the study of effective parameters to simulation and evaluation of level of mentioned losses. Engineers use the simulation tools and the computer code to reduction of losses. Tehran area due to located near the active faults, is exposed to experiences great earthquakes. Therefore, identifying the layers of the earth's surface to determine the amplification of earthquake waves is important. Because of lack of appropriate earthquake data related to the Tehran city, level of accuracy in prediction of intensity and changeability of strong motion of earth in the different regions of the Tehran city depend on some parameters such as our ability to realistically model, the characteristics of the source, path and site effects. In the present work, for reducing of human and financial losses Tehran earthquake, data of accelerograph is used in models to evaluating of site effect. Shear wave velocity is the one of most important geotechnical parameters in the analysis of seismic-dynamic. In this study, using site maps recorded at accelergraph stations in Tehran Housing Research Organization (BHRC) and Tehran Municipality Crisis Staff; site effect is simulated by using Nakamura method and also considered sites are are classified in terms of soil type. By using the inversion method, with respect to thickness, velocity and density, the appropriate model for the soil of every site are introduced. Finally, the obtained results in the stations in which soil models is determined by borehole, are compared.