عنوان پایاننامه
اثربخشی تمرین رایانه ای شناختی همراه با آموزش آگاهی واج شناختی بر عملکرد خواندن کودکان با مشکلات خواندن : شواهدی از پتانسیل های وابسته به رویداد
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64828
- تاریخ دفاع
- ۲۴ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- نگین معتمدیگانه
- استاد راهنما
- رضا رستمی
- چکیده
- چکیده هدف: اختلال خواندن بهوسیلهی نقص¬های شناختی مرتبط با حافظه فعال و آگاهی واجشناختی مشخص می-شود؛ علاوه بر این بررسی های اخیر و مطالعات تصویربرداری مغزی کودکان نارسا¬خوان شواهدی را برای سازماندهی عصبی غیرعادی در فرایند خواندن این کودکان نسبت به کودکان عادی مورد تأیید قرار دادهاند. با توجه به¬اینکه در بررسی این اختلال ترکیبی از ارزیابی¬های رفتاری، شناختی و مغزی با هم و انجام مداخلاتی متمرکز بر حافظه فعال و آگاهی واج شناختی ضروری به¬نظر می¬رسد، هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرین رایانه¬ای شناختی همراه با آموزش آگاهی واجشناختی بر عملکرد خواندن کودکان با مشکلات خواندن و بررسی برخی مولفه¬های پتانسیل¬های وابسته به رویداد در این اختلال می¬باشد. روش: پژوهش حاضر، روش شبه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه گواه است. در این پژوهش از روش نمونهگیری در دسترس برای انتخاب گروه های نمونه استفاده شد؛ بهاینترتیب که 25 نفر از دانش آموزان دبستانی دارای مشکلات خواندن بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گروه گواه (10 نفر) قرار گرفتند. درحالیکه گروه آزمایشی در طی 15 جلسه برنامه¬ی مداخله¬ای تمرین رایانهای حافظه فعال همراه با آموزش آگاهی واج¬شناختی را دریافت می¬کردند، گروه گواه در لیست انتظار باقی مانند تا در زمان مشخص، آنها نیز مداخله را دریافت کنند. آزمون خواندن و نارساخوانی، آزمون آگاهی واجشناختی و تکلیف ERP برای هر دو گروه در پیش¬آزمون و پسآزمون اجرا شد. یافته¬ها: نتایج بیانگر تفاوت گروهها در عملکرد آگاهی واج-شناختی و خواندن بود (P<0/05). همچنین تفاوت گروهها در متغیرهای رفتاری پتانسیل¬های وابسته به رویداد معنادار بود (P<0/05)، اما در میزان آمپلیتود مؤلفه P300 پس از مداخله بین گروه¬ها تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه¬گیری: برنامه تمرین رایانهای حافظه فعال همراه با آموزش آگاهی واج¬شناختی موجب بهبودی عملکرد خواندن دانش آموزان با مشکلات خواندن گردیده و همچنین این برنامه بر برخی از مؤلفههای پتانسیل-های وابسته به رویداد تأثیر مثبت داشته¬است. واژگان کلیدی: نارساخوانی، تمرین رایانه ای حافظه فعال، آگاهی واج شناختی، پتانسیلهای وابسته به رویداد.
- Abstract
- Abstract Background and aim: Dyslexia is characterized by cognitive deficits associated with working memory and phonological awareness; moreover recent reviews and brain imaging studies of dyslexic children approved evidences about abnormal neuronal organization in reading processing of these children. As regards, for assessing this disorder, the combination of behavioral, cognitive and cerebral assessment are needed, so the aim of this project was to investigate The Effectiveness of Computerized Cognitive Training combined with Phonological Awareness Instruction on reading performance of children with reading problems and also checking some components of event related potentials in this disorder. Methods: This study conducted under the quasi-experimental method with pre-test and post-test along with the control group. In this research the convenience sampling method was used; thus the 25 elementary school students with reading problems were randomly assigned to two groups of experimental (15) and control (10). While dyslexics followed training focused on Working Memory training and direct instruction of Phonological Awareness, control group was in the waiting list to get involved in the intervention at the other specified time. NAMA scale, phonological awareness scale and ERP tasks were collected before and after the trainings. Results: The Results showed that there were significant differences between experimental and control groups in their reading and phonological awareness performance. In addition significant differences in ERP behavioral variables were observed while no significant differences in the amplitude of P300 component were reported. Conclusion: Working memory training combined with phonological awareness instruction has improved the reading performance of dyslexic students, and having positive effects on behavioral components of the ERP. Keywords: dyslexia, working memory training, phonological awareness training, Event Related Potentials.