عنوان پایان‌نامه

مقایسه عملکرد اجرایی کودکان افراد معتاد و کودکان افراد سالم



    دانشجو در تاریخ ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه عملکرد اجرایی کودکان افراد معتاد و کودکان افراد سالم" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی بالینِی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 583;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63607
    تاریخ دفاع
    ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
    دانشجو
    سارا نصیری
    استاد راهنما
    رضا رستمی

    هدف پژوهش حاضر مقایسه ی عملکرد اجرایی کودکان افراد معتاد با کودکان افراد سالم است.بدین منظور 79 کودک دارای پدر یا مادری که در زمان لقاح به یکی از انواع مواد مخدر وابسته بودند از میان چهار کلینیک شهرستان سمنان انتخاب شدند.دامنه ی سنی مورد مطالعه 19-6 سال است که از طریق نمونه در دسترس انخاب شدند.هم چنین، تعداد 79 کودک دارای پدر ومادر سالم به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. به منظور اندازه گیری کنش اجرایی کودکان دو گروه از مجموعه آزمون عملکرد اجرایی دانشگاه کمبریج استفاده گردید. تحلیل داده ها با استفاده ازاطلاعات آمار توصیفی که شامل متغیرهای جمعیت شناختی سن و جنس آزمودنی ها بود و آمار استنباطی که شامل آزمون t مستقل بود تحلیل گردید و نشان داد که کودکان دارای والدین معتاد عملکرد ضعیف تری نسبت به گروه مورد مقایسه در عملکرد اجرایی دارند.در تکالیف ساده تر تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد اما در مجموع عملکرد ضعیف تر کودکان دارای پدر و مادر معتاد به نسبت گروه سالم دیده شد. کلمات کلیدی: اعتیاد،CANTAB، عملکرد اجرایی
    Abstract
    The purpose of the present research is comparing the executive function of the children of addicted people with the children of healthy people. In order to do this, 79 children whose father or mother was dependent in the zygosis time were selected from the four clinics in Semnan city. Studying age range was 6-19 year which were selected based on the available sample. 79 children whose father or mother was healthy also were selected through the random sampling manner. In order to measure executive function of the children of the two groups, the testing collection of the executive function of Cambridge University were used. The analysis of the data was done through using the descriptive statistic data which include the age, sociological variables and the tests’ kind and the inferring statistics which includes independent t test and it showed that the children having addicted parents have weaker performance in comparison to the comparing group in executive function. Regarding the simpler tasks meaningful difference was not seen between the two groups, but on the whole, the weaker performance of children which have addicted parents was seen in comparison to the healthy groups. Key words: addiction, CANTAB, executive function