عنوان پایان‌نامه

طراحی کنترل هوشمند برای تعقیب مسیر بهینه با استفاده از کنترل فازی و کنترل مدل پیش بین



    دانشجو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی کنترل هوشمند برای تعقیب مسیر بهینه با استفاده از کنترل فازی و کنترل مدل پیش بین" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی مکاترونیک
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم و فنون نوین شماره ثبت: 283789
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۳۹۳

    چکیده هدف اصلی این پروژه طراحی سیستم کنترل مدل پیش‎بین برای یک هواپیمای بدون سرنشین است که در آن با داشتن مختصات مسیر در دو بعد و معادلات دینامیکی آن، سیستم کنترل طراحی شده مسیر مرجع بهینه را تعقیب کند، برای این کار ابتدا معادلات دینامیکی سیستم وسیله‌ی پرنده به منظور تعریف تابع هدف چند منظوره به حالت بی‎بعد درآورده و سپس با روش اویلر، گسسته‌سازی شد و با اعمال قیود روی متغیرهای کنترل و خروجی، کنترلر طراحی شده است. در اینجا شبیه سازی در دو حالت بر روی سیستم خطی و غیر خطی هواپیمای مورد نظر انجام می‎گیرد .طراحی سیستم در حالت غیرخطی به صورت برخط و در حالت خطی به صورت خارج خط صورت گرفته است. مسیر افقی، سرعت هواپیما، ارتفاع و زاویه پروازی به عنوان خروجی‎ها و زاویه حمله و دسته گاز به عنوان ورودی‎های سیستم مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته‌اند، سپس برای سنجش صحت عملکرد قیود و تابع هدف‎های متنوعی به کنترل طراحی شده اعمال گردید. نتایج حاصل به خوبی مؤید دقت بالای کنترل مدل پیش‎بین در تعقیب مسیر مرجع و هموار وسیله پرنده می‎باشد. در ادامه اثر وزش باد را به عنوان اغتشاش در معادلات دینامیکی سیستم وارد نمودیم و نتایج حاصل از شبیه‌سازی را با و بدون در نظر گرفتن اغتشاش مورد بررسی قرار دادیم. در این پژوهش همچنین سعی شده تا پس از طراحی کنترل مدل پیش‎بین، از روش نوروفازی برای انجام طراحی کنترل استفاده شود، بدین صورت که از چندین مسیر بدست آمده از کنترل مدل پیش‎بین برای آموزش شبکه استفاده شد و در نهایت به جای انجام فرآیند زمان بر حل معادلات غیرخطی و تولید کنترل برای تعقیب مسیر مرجع، از نوروفازی برای طراحی کنترل استفاده شد. واژه‌های کلیدی:کنترل مسیر، کنترل مدل پیش‎بین، شبکه عصبی، کنترل فازی، نوروفازی