عنوان پایاننامه
ارائه برنامه آموزش درس ریاضی به دانش آموزان چند پایه ابتدایی بر اساس یادگیری مشارکتی
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74949;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2475;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74949;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2475
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- علی نعمتی دمقی
- استاد راهنما
- شهین ایروانی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر در پی ارائه یک برنامه آموزش در درس ریاضی در کلاس های چند پایه بر اساس اصول آموزش مشارکتی و مکتب پراگاتیسم می باشد تا کیفیت آموزش را ارتقاء بخشیده و روحیه همکاری و تعاون را با استفاده از آموزش مشارکتی – تلفیقی در میان دانش آموزان کلاس گسترش دهد. پژوهش از نوع کاربردی می باشد و از روش توصیف، تحلیل تاملی، و تحلیل کتاب های ریاضی شش پایه ی مقطع ابتدایی استفاده نموده است. نتایج بدست آمده با توجه به پنج سوال پژوهش، شامل: مبانی فسلفی آموزش مشارکتی بر اساس مکتب پراگماتیسم شامل، ارتباط و پیوستگی علمی محتوا و مفاهیم، هر تجربه باید زمینه ساز گسترش تجربه بعدی شود.ارتباط دو سویه و به صورت متقابل بین معلم و دانش آموزان، محیط کلاس غیر رسمی و صمیمیت حاکم می باشد. چیدمان کلاس بر اساس فعالیت و گروهبندی ها می باشد. اهداف تربیتی بر اساس نیاز احتیاجات، و بر گرفته از زندگی و واقعی دانش آموزان باشد، روش تدریس، حل مساله می باشد. شاگرد محور و معلم نقش راهنما را بیشتر دارد. 2- مفاهیم مشترک بدست آمده از محتوای کتاب های ریاضی مقطع ابتدایی عبارتند از: الگو یابی، هندسه، مقایسه اعداد، آشنایی با ساعت، جمع اعداد، تفریق اعداد، ضرب اعداد، تقسیم اعداد، تقارون، اندازه گیری، کسر، احتمال، آمار و نمودار. 3-این مفاهیم مشترک به روش آموزش مارپیچی برونر، تلفیق و سازماندهی شد. و در قالب جداولی تنظیم شدند. 4- جهت ارتباط دادن مفاهیم مشترک استخراج شده از کتب ریاضی مقطع ابتدایی با زندگی واقعی دانش آموزان سعی شده با توجه به شناخت کامل پژوهشگر به عنوان معلم و تدریس 7 ساله در کلاس چند پایه از محیط زندگی دانش آموزان باشد، 5- اصول و روش های، گسترش روحیه تعاون و احترام در دانش آموزان شامل: اعتقاد و اهتمام معلم به آموزش مشارکتی، معلم خود را ناظر، راهنما بداند نه کنترل کننده، اعتقاد به استعداد بالقوه دانش آموزان، اجازه دادن به دانش آموزان به اشتباه کردن، و فعالیت ها فرایند مدار باشد نه نتیجه مدار، اجازه دهد گاهی اوقات دانش اموزان، بحث و مشاجره های خود را، خود کنترل کنند، تهیه و تدارک جزییات فعالیت های آموزش با همکاری دانش آموزان باشد. واژگان کلیدی : پراگماتیسم، دانش آموزان چند پایه، شیوه ¬نوین¬ آموزشی، یادگیری مشارکتی، ریاضی.
- Abstract
- Abstrac This research presents a plan for Elementary school math based on cooperative learning principles and Pragmatism, to promote students learning and their cooperation. The research is an applied one; and uses description, reflective analysis and content analysis of elementary textbooks methods. Research has five questions and results are: 1. Philosophical foundations of cooperative learning based on pragmatism concluded these principles: relation and connection of content, succession of experiences, mutual relationship between teacher and students with friendly classroom atmosphere. Classroom setting must be accorded with students activities and grouping. Educational aims drawn from students’ life environment. Problem solving and Student centered approach is the suitable teaching method. 2. The common concepts drawn of elementary math textbooks are: model finding, geometry, figures comparing, acquaintance with time, sum of numbers, subtraction of numbers, multiply of numbers, division of numbers, symmetry, measurement, fraction, probability, statics and graphs. 3. These common concepts were composed and organized with Bruner spiral curriculum and were set in tabular format. 4. To link between the common concepts and students experiences, researcher uses his experiences as a multi graded classes teacher with seven record of services in the students’ village. 5. Principles and methods of developing students’ respect and cooperation morale are: teacher’s belief and effort to cooperative learning method, teacher believes himself as a guide not a controller, teacher believes students’ aptitude, acceptance students’ mistakes, the activities be process centered not product centered. Teacher let students to control their disputation by themselves. Students cooperate to provide equipment for learning activities. Key words: Multi-grade teaching, Multi-grade classes, cooperative learning, Elementary school math, Pragmatism