عنوان پایان‌نامه

تخمین ویژگیهای توده سنگ خرد شده و درزه دار با استفاده از پارامترهای واقعی عملکرد ماشین حفر تونل



    دانشجو در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تخمین ویژگیهای توده سنگ خرد شده و درزه دار با استفاده از پارامترهای واقعی عملکرد ماشین حفر تونل" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زمین شناسی- مهندسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس علوم شماره ثبت: 6339;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76920;کتابخانه پردیس علوم شماره ثبت: 6339;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76920
    تاریخ دفاع
    ۲۴ بهمن ۱۳۹۴

    ارامترهای عملکردی ماشین حفر تونل دارای ارتباطی تنگاتنگ با ویژگیهای زمین شناسی توده سنگ در حال حفاری می باشند. با تغییر ویژگیهای توده سنگ لازم است تا پارامترهای ماشین نیز برای نیل به عملکرد بهینه ماشین تغییر نماید. این روابط مبنای بسیاری از روابط و مدل های تجربی برای پیش بینی عملکرد ماشین می باشد. بنابراین با مشخص بودن شرایط زمین شناسی مسیر تونل با استفاده از این مدل ها می توان تخمینی از نحوه ی عملکرد ماشین به دست آورد. بدیهی است به صورت معکوس، با مشخص بودن پارامترهای عملکرد واقعی ماشین در یک تونل حفرشده، نیز می-توان به صورت غیرمستقیم تا حدودی پی به شرایط زمین شناسی مسیر تونل برد. این روابط در حفاری با ماشین های سپردار، به دلیل عدم امکان مشاهده مستقیم توده سنگ، می تواند برای شناخت ویژگی های زمین حفر شده بسیار مفید باشد.در این مطالعه داده های ثبت شده ی قطعه ی دوم تونل انتقال آب کرج در بانک اطلاعاتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و سعی شده است با روش های مناسب آماری ارتباط منطقی میان پارامترهای عملکردی ماشین و شرایط زمین شناسی حاصل گردد.بررسی ها نشان داد که بر اساس پارامترهای راهبری و پارامترهای مربوط به عملکرد ماشین، مسیر تونل به سه زون قابل تفکیک است که زون دوم منطبق با زون های گسله می باشد. اغلب این پارامترها تطابق خوبی با ویژگی های زمین شناسی داشتند. همچنین طبقه بندی توده سنگ و حفرپذیری توده سنگ های مسیر تونل در نزدیکی زون های خرد شده (خصوصا زون گسل پورکان-وردیج) به طور با ویژگی های زمین شناسی منطبق است.
    Abstract
    TBM performance and operating parameters are usually related to geological conditions of the excavated rock masses. By changing the properties of the rock mass along the tunnel it’s necessary that TBM performance parameters change in order to achieve optimal performance. This relationship is the basis of many relationships and empirical models to predict the performance of TBM. So by knowing the geological conditions along the tunnel and using these models it is possible to estimate the TBM performance. It’s obvious that in the reverse way by knowing the actual performance and operational parameters of the machine in the bored tunnel, the approximate geological conditions along the tunnel can be recognized. This term especially in the tunnels that being bored by shielded machines can be useful for recognizing the engineering geological properties of the excavated rock masses.In this study recorded data from the Karaj water conveyance tunnel (Lot 2) has been analyzed and it was tried to find a rational relationship between TBM performance parameters and geological conditions by using the appropriate statistic methods.Studies showed that based on variations of operational and TBM performance parameters, the tunnel ‎ alignment can be subdivided‎ into three different sections with different properties. Most of these parameters are in good agreement with the geologic conditions. In addition, operational and TBM performance parameters in the zone around the faults (especially Pourkan-Vardij fault) ‎ are very ‏dependent on the geological conditions of rock masses. Using these parameters the exact location of the Pourkan-Vardij fault was recognized.Keywords:Tunnel Boring, Fault Zone, Boreability, Resistivity, Rock Mass