عنوان پایان‌نامه

نیاز سنجی آموزشی هنرآموزان رشته کامپیوتر هنرستان فنی و حرفه ای شهر تهران و ارائه برنامه های آموزشی برای آن



    دانشجو در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نیاز سنجی آموزشی هنرآموزان رشته کامپیوتر هنرستان فنی و حرفه ای شهر تهران و ارائه برنامه های آموزشی برای آن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74074;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2447;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74074;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2447
    تاریخ دفاع
    ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
    دانشجو
    راضیه شافعی
    استاد راهنما
    میترا عزتی

    چکیده هدف اساسی پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت¬بندی نیازهای آموزشی¬ هنرآموزان رشته کامپیوتر هنرستان¬های فنی و حرفه¬ای شهر تهران می¬باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی– پیمایشی بوده و از لحاظ هدف کاربردی است. برای نمونه¬گیری از روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای استفاده شد. نمونه این تحقیق شامل 100 نفر از هنرآموزان (شامل 34 مرد و 66 نفر زن) هنرستان-های فنی و حرفه¬ای شهر تهران و 30 نفر از صاحبنظران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می-باشد، که بدلیل در دسترس بودن تمام افراد، جامعه بصورت تمام شماری در نظر گرفته شد. جهت گردآوری داده از دو پرسشنامه محقق ساخته جهت سنجش نیازها استفاده گردید. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 9?/0 همچنین روایی پژوهش بر اساس نظران اساتید راهنما و مشاورارزیابی شد. نتایج نشان داد که وضع موجود نیازهای آموزشی هنرآموزان کامپیوتر از حیث ابعاد دانش، مهارت و نگرش پایین¬تر از میانگین فرضی می¬باشد و با توجه به سطح معنا¬داری بدست آمده این تفاوت برای ابعاد دانش و مهارت معنادار می¬باشد اما برای بعد نگرش معنادار نبوده است. همچنین با توجه به مؤلفه‌های سیزده گانه مشخص شد که در مؤلفه‌های دانش روش تدریس و آموزش، دانش کامپیوتر و الکترونیک، مهندسی و فناوری، دانش طراحی، زبان تخصصی، ریاضیات تخصصی، مهارت‌های ارتباطی، ارزیابی، مدیریت کلاس و استفاده از رایانه میانگین بدست آمده از میانگین فرضی پژوهش کمتر می‌باشد و این تفاوت برای همه این ابعاد معنادار می‌باشد. اما در مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای و ارزش‌ها و مبانی اعتقادی و ایجاد انگیزه از لحاظ آماری معنا دار نمی‌باشد. به طور کلی هنرآموزان از نظر زیر مؤلفه‌های سیزده گانه در وضعیت مطلوبی قرار ندارند. همچنین نتایج حاکی از آن است که بین نیازهای آموزشی هنرآموزان در ابعاد سه گانه دانش، مهارت و نگرش بر اساس ویژگی¬های زمینه¬ای آنان مثل جنسیت در بعد نگرش، زنان از مردان در وضعیت بهتری هستند. همچنین هنرآموزان دارای مدرک فوق لیسانس از هنرآموزان دارای مدرک لیسانس در وضعیت بهتری قرار دارند. در بعد دانش نیز نیازهای آموزشی بین هنرآموزان از نظر سابقه کاری تفاوت معناداری وجود دارد. واژه های کلیدی: نیازسنجی آموزشی، هنرآموزان رشته کامپیوتر، هنرستان فنی و حرفه¬ای
    Abstract
    Abstract The primary aim of this study is to identify and Prioritization of technical and professional needs of computer science students in Tehran technical high schools. The research in terms of method is descriptive and in terms of purpose is functional. For the sampling, multi-stage cluster sampling was used. The sample consisted of 100 students (including 34 males and 66 females) Technical and professional high schools in Tehran and 30 experts is information and communication technology, the community was taken as a census sample because availability of all people. For collecting data, researcher made questionnaire was used. Based on consultant and supervisor, validity and reliability were assessed using Cronbach's alpha coefficient equal to 96/0. The results showed that the status quo of students computer training needs in terms of knowledge, skills and attitudes is lower than the hypothetical average and there is significant difference between this level and meaningful level in dimensions of knowledge and skills but for the attitude this difference is not significant. Regarding thirteen components it was found that component of teaching and learning science, computer science, electronics, engineering and technology, knowledge of design, language skills, specialized mathematics, communication skills, assessment, class management and use of computer, achieved average is lower than assumption average and this difference is significant for all of these dimensions. But for the components of professional ethics and values and beliefs and motivates this difference is not statistically significant. In general, the status quo of pupils in terms of the thirteen sub-components is not desirable. The results indicate that the educational needs of students in the three dimensions of knowledge, skills and attitudes are compatible with their underlying characteristics like gender and there is good relationship between gender and educational needs in terms of attitude for female. The pupils with a master's degree are in better conditions than ones with a bachelor's degree. In the educational needs of the students there are significant differences in terms of work experience. Keywords: needs assessment, training needs assessment, computer science students, technical and professional school