عنوان پایان‌نامه

بررسی اثربخشی رویکرد درمانی یکپارچگی حسی بر بهبود اختلالات حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک



    دانشجو در تاریخ ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثربخشی رویکرد درمانی یکپارچگی حسی بر بهبود اختلالات حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1285;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75553;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1285;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75553
    تاریخ دفاع
    ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    رسول حمایت طلب

    با توجه به اینکه محدودیتهای حرکتی مشکل عمده کودکان فلج مغزی می باشد، هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رویکرد درمانی یکپارچگی حسی بر بهبود اختلالات حرکتی درشت و ظریف کودکان 5 تا 10 ساله مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک بود. در این مطالعه که از نوع مداخله ای و نیمه تجربی است، 18 کودک دختر و پسر فلج مغزی اسپاستیک از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه مساوی 9 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا پیش آزمون براساس مقیاسهای GMFM-88 و برونینکز-ازرتسکی به ترتیب برای اندازه گیری عملکرد حرکتی درشت و ظریف استفاده شد. سپس گروه آزمایش تمرینات یکپارچگی حسی را به مدت 5 هفته و سه بار در هفته در کلینیک توانبخشی انجام دادند، در حالی که گروه کنترل تنها فعالیتهای معمول روزانه خود را ادامه می دادند. با پایان یافتن برنامه، پس آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. نتایج پژوهش حاکی از اثربخشی مداخله درمانی یکپارچگی حسی بر اختلالات حرکتی درشت و ظریف کودکان فلج مغزی در گروه آزمایش بود. اما در گروه کنترل از فاصله بین پیش آزمون تا پس آزمون بهبود معناداری یافت نشد. با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش می توان چنین استنباط نمود که برنامه تمرینی یکپارچگی حسی می تواند اختلالات حرکتی درشت و ظریف کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک را بهبود بخشد.
    Abstract
    according to Motor impairment stomach problems are children with cerebral palsy, The aim of this study evaluate the effectiveness of sensory integration therapy On improve fine and gross motor disorders in children 5 to 10 years old was with cerebral palsy. In this study semi experimental, 18 children with spastic cerebral palsy were selected by available sampling method and randomly divided into two groups: experimental and control. Pre-test based on the scales GMFM-88 and Brouninks-Oseretsky to measure performance fine and gross motor was used. Then the experimental group sensory integration practices three times a week for 5 weeks in a rehabilitation clinic did, While the control group continued their normal daily activities. With the end of the program, a post-test was administered to both groups. the results indicate the effectiveness of sensory integration therapy On fine and gross motor disorders of cerebral palsy children in the experimental group. but in the control group between pre-test and post-test was not found significant improvement. according to the results of this study can be concluded Sensory integration practical program can be fine and gross motor disorders in children with cerebral palsy improve.