عنوان پایان‌نامه

ادغام تکنولوژی های آموزشی در کلاس زبان:بررسی استفاده از تلفن های همراه هوشمند در کلاس های زبان فرانسه در دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ادغام تکنولوژی های آموزشی در کلاس زبان:بررسی استفاده از تلفن های همراه هوشمند در کلاس های زبان فرانسه در دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان فرانسه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1962;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76116;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1962;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76116
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    سوده اقتصاد

    امروزه فن‌آوری‌های اطلاعات، دارای جایگاه و اهمیّت غیر‌قابل‌انکاری در جوامع بشری هستند. بشر امروز به دنبال این است که با کمک فن‌آوری‌ به نیاز‌های مختلف خود پاسخ دهد. این فناوری‌ها در زمینه آموزشی نیز توانسته است کمک‌های شایسته‌ای را در جهت تسهیل امر آموزش ارائه دهند، تا جایی که به طور خاص مورد توجه متولیان امر آموزش قرارگرفته و منجر به تشکیل "تکنولوژی آموزشی" به منظور ادغام فناوری‌ها در فرآیند یاددهی و یادگیری، بعنوان رشته‌ای مجزا شده است. در این پژوهش سعی شده تا به‌طور محدود تأثیر تکنولوژی‌های آموزشی در آموزش زبان فرانسه در ایران مورد واکاوی قرار گیرد. تلفن‌ همراه هوشمند بعنوان ابزار تکنولوژیک مورد بررسی در این پروژه درنظرگرفته ‌شده است. تحقیق صورت گرفته درصدد بود تا به تأثیر تلفن همراه هوشمند بر روند خوداتکایی دانشجویان در یادگیری زبان بپردازد. از این منظر، نقش بازنمودهای اجتماعی دانشجویان نیز در جهت‌دهی این خوداتکایی مورد توجه قرارگرفت. برای جمع‌آوری داده‌ها، فیش‌های آموزشی متفاوتی اجرا گردید که در همه آن‌ها، تلفن همراه هوشمند، ابزار آموزشی لازم بود و به کمک دو پرسشنامه‌ که قبل و بعد از اجرای این فعالیت‌ها توزیع شد، سیر تحول دانشجویان در مورد خوداتکایی آن‌ها در یادگیری زبان و بازنمودهای اجتماعی ایشان نسبت به کاربردهای تلفن هوشمند به نمایش گذاشته شده و موردتحلیل قرارگرفت. با مقایسه دو پرسشنامه اینگونه استنباط شد که فعالیت‌ها توانسته بودند تأثیرات قابل تأملی را بر روند یادگیری مستقل دانشجویان داشته باشند. پاسخ‌های دانشجویان نشان‌گر تنوع بازنمودهای اجتماعی آنان نسبت به تلفن هوشمند بوده و آنچه که در این میان شایان توجه بود، این بود که تصور اکثر دانشجویان نسبت به استفاده‌های آموزشی تلفن همراه، به کاربردهای سنتی این ابزار محدود بود که این نوع نگاه، مشارکت آن ها را در فعالیت‌ها تحت تأثیر قرار داده بود. بنابراین با توجه به رابطه دوطرفه بین بازنمودهای اجتماعی دانشجویان و عملکرد آن‌ها، لازم است در برنامه ریزی‌های کلان آموزشی از این مهم غافل نشد.
    Abstract
    Le rôle et l’importance des technologies dans la vie de l’homme moderne sont incontestables. Aujourd’hui, tout le monde cherche à répondre, plus facilement et plus rapidement à ses besoins par les technologies. Les TIC (Technologies d’information et de communication) pouvaient énormément aider l’homme à son éduction, ce qui est abouti à former les TICE (Technologies d’information et de communication d’enseignement et apprentissage) comme une branche scientifique d’étude. Ainsi nous étions intéressées de nous centrer sur appliquer les TICE en didactique du FLE en Iran par un aspect restreint. Comme l’outil technologique, nous avons choisi le Smartphone qui est l’outil le plus répandu et le plus accessible auprès les apprenants. Dans notre projet, il s’agissait de la question de l’autonomie en apprentissage créée par le Smartphone. La question des représentations sociales des apprenants des usages pédagogiques des Smartphones était aussi sérieuse pour nous. Afin de recueillir nos données, nous avons fait une recherche-action intégrant les tâches par le Smartphone, accompagnées de deux questionnaires avant et après de la réalisation des fiches. Par le premier questionnaire nous sommes arrivées à connaitre le degré de l’autonomie des apprenants et leurs représentations sociales du Smartphone. Le deuxième questionnaire nous a permis d’analyser les impacts de la recherche-action sur ces deux facteurs. Grâce à la comparaison des deux questionnaires, nous avons pu constater l’évolution des représentations sociales des apprenants et de leurs autonomies du premier questionnaire au deuxième. Nous avons prouvé que les tâches réalisées avaient influencé les pratiques des apprenants. Ils avaient des représentations sociales diversifiées des Smartphones, parmi lesquelles, ce qui était remarquable, c’était leurs habitudes d’apprentissage qui n’étaient pas adaptées aux usages actionnels des Smartphones ; ce qui était vu dans le manque de participation des apprenants aux activités qu’ils devaient faire sur la messagerie Telegram©. Mots clés : Le Smartphone, l’autonomie, les représentations sociales, la tâche, les TICE