عنوان پایان‌نامه

تحلیل نظری تاثیر لابی های بین المللی در موافقت نامه های زیست محیطی بین المللی



    دانشجو در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل نظری تاثیر لابی های بین المللی در موافقت نامه های زیست محیطی بین المللی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1722;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73559;کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1722;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73559
    تاریخ دفاع
    ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    این پژوهش اثر گروه های فشار بین المللی یا گروه لابی بین المللی را بر موافقت نامه های زیست محیطی بررسی می کند. سیاست زیست محیطی بین المللی غیر همکارانه به صورت یک بازی سه مرحله ای مدل شده است که در آن دولت در مرحله اول در مورد شرکت در بازار مجوزهای بین المللی تصمیم می گیرد (اینکه آیا بازار مجوز داخلی به بازار مجوز بین المللی بپیوندد) این بازار مجوز بین المللی تنها در صورتی که همه کشورها بپذیرند تشکیل می شود. در مرحله دوم، کشورها به صورت غیر همکارانه در مورد تعداد مجوزهای آلودگی تصمیم می گیرند. در هر دو مرحله گروه های لابی داخلی و بین المللی تلاش می کنند تصمیمات دولت را در جهت منافع خود تغییر دهند. در مرحله سوم نیز بسته به رژیم ایجاد شده در مرحله اول، مجوزهای آلودگی در بازار مجوزهای ملی یا بین المللی خرید و فروش می شود. در انتها پی می بریم در بازارهای مجوز داخلی، زمانی که سهم لابی بین المللی در خسارت های زیست محیطی کشور دیگر بیشتر باشد تشکیل لابی بین المللی منجر به کاهش آلودگی داخلی و آلودگی جهانی می شود. اما در بازار مجوز بین المللی اثر لابی بین المللی مبهم است و به مجموع سهم های این لابی در خسارت نهایی دو کشور و مجموع درآمدهای نهایی حاصل از خرید و فروش مجوز دو کشور بستگی دارد. نتیجه منحصر به فرد این مطالعه نشان می دهد زمانی که هم دولت ها و هم لابی بین المللی نمی خواهند بازار مجوزهای بین المللی شکل گیرد تشکیل لابی بین المللی اثری دو برابر بر هزینه گروه های لابی داخلی دارد که از بازار بین المللی مجوزها حمایت می کنند.
    Abstract
    Theoretical Analysis of Impact of International Lobbies on International Environmental Agreements Abstract: This thesis examines the effects of international political pressure groups (lobby groups) on international climate agreements. Non-cooperative international climate policy is modeled as a three-stage game in which governments choose in the first stage whether to link their domestic emission permit markets to an international market, which only forms if it is supported by all countries. In the second stage, countries non-cooperatively decide on the number of tradable emission allowances. In both stages, international and domestic special interest groups try to sway the government in their favor. In the third stage, depending on the regime established in the ?rst stage, emission permits are traded on national or international permit markets. We ?nd that on domestic permit markets, when organized stakes of the international lobby in the environmental damages of other country are high, the formation of an international lobby group leads to decrease in both domestic emission levels and also global emissions. But on international permit markets, the effect of international lobby group is ambiguous and depends on its aggregate levels of organized stakes in marginal damages and on its aggregate marginal revenues from trading on permits for all countries. The results unique to this study suggest that when both governments and the international lobby group do not want an international permit market, the formation of an international lobby group has a two-fold impact on the costs of national lobbies who support the international market. Keywords: International environmental agreements-Emission permits- Truthful equilibrium-International lobby group-Common agency model