مدلسازی ترمینالهای نفتی در بنادر به کمک نظریه صف
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران-سازه های دریایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1201;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39672
- تاریخ دفاع
- ۰۹ دی ۱۳۸۷
- دانشجو
- حامد نیک حالت جهرمی
- استاد راهنما
- علی فاخر
- چکیده
- مدلسازی ترمینال های نفتی(فله مایع) تلاشی است در جهت شناسایی متغیر های اصلی ترمینال در زمان های حال و آینده، متغیر هایی نظیر طول صف تانکر ها در اسکله ها. با استفاده از این ابزار، هر مهندس بندر خواهد توانست دیدی روشن از نقاط ضعف و قوت بندر داشته و در نتیجه با ایجاد تغییراتی حداکثر استفاده را به لحاظ اقتصادی از بندر داشته باشد. نظریه صف به عنوان ابزاری مناسب برای مدلسازی ترمینال نفتی، پس از آگاهی از فعالیت های این سیستم، انتخاب شد. به کمک این نظریه متغیرهای اصلی ترمینال؛ نظیر زمان انتظار شناورها تخمین زده می شوند. در گام بعدی، مطالعاتی در مورد ترمینال های فله مایع و مواد نفتی نظیر ترمینال نفتی بندر خلیج فارس انجام شد، و همچنین تحقیقاتی در زمینه دیگر مدل های تحقیقی و تجاری بنادر انجام گرفت. فرض های اصلی در ساخت مدل؛ الف- مدلسازی محدود به فضای داخلی بندر می شود، بنابراین وضعیت فضاهای بیرونی نظیر راه های منتهی به بندر مستقیما در محاسبات وارد نشده اند. ب- فرض می شود که، میزان تورم قیمت خدمات و میزان افزایش قیمت دموراژ در بندر برابر باشند، بنابراین این افزایش نرخ ها در آنالیز اقتصادی وارد نمی شود ( این آنالیز برای تخمین تعداد بهینه اسکله ها استفاده می شود). ج- فرض می شود که، نفت و مواد نفتی(فله مایع) زود تر از تانکرهای فله بر وارد بندر می شود، بنابراین تانکرها هیچگاه در انتظار رسیدن فله نخواهند بود. مجموعه مطالعات انجام شده در نهایت منجر به نوشته شدن نرم افزاری در محیط Excel شد که می تواند متغیرهای (نتایج) زیر را در مورد هر بندری تخمین بزند؛ الف- زمان انتظار تانکرها (نظریه صف). ب- بهره وری اسکله ها (نظریه صف). ج- مقایسه وضعیت کنونی اسکله ها با حداقل های قابل قبول مهندسی. د- پیش بینی ترافیک آینده (توابع رشد بار). ه- پیش بینی تعداد (بهینه) اسکله های مورد نیاز در آینده (آنالیز اقتصادی). و- تخمین ظرفیت تانکرهای ذخیره فله ترمینال (نظریه صف).
- Abstract
- Tanker (Liquid Bulk) Terminal Modeling is a try for assessing the current and future status of different parts of the ports, parts like the Tanker queues in berths. By the use of this tool each Port engineer will be able to have an idea about the strengths and weaknesses of the port; consequently he can make some improvements which ends in the max possible economical efficiency of the port. After knowing the port activities and the nature of them, Queuing Theory was chosen as a magnificent tool for modeling this system. By the help of this theory, important parameters are estimated; values like the waiting time of the ships. In the next stage more studies regarding some tanker ports, like Oil Terminal of the Khalij-e-Fars port, was done. Furthermore, other commercial and educational port models were considered. In making the model we have some main Suppositions; a- Modeling is limited to the internal parts of the port. b- It has been supposed here that, the inflation rate of services’ price and the increasing rate of demurrage in the port are equal, therefore they are not considered in economical analysis. C- We guess that liquids arrive sooner than the related tankers to the ports. (Therefore tankers do not wait for arriving of their shipments) Indeed by the help of gathered information a program was written, in Excel, which can provide us with the following Conclusions regarding any port; a- Waiting time of the Tankers (queuing theory). b- Estimation of the usefulness of the berths (queuing theory). c- Comparing current status of the berths with min. acceptable engineering values. d- Forecasting future traffic (load growth functions). e- Forecasting future needed (optimum No. of) berths (economical analysis). f- Estimating the needed Tank Farm capacity of terminal (queuing theory).