بررسی نقش بازاریابی چابک و بازاریابی ناب در عملکرد شرکتها
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی -مدیریت بازاریابی وصادرات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70252;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002052
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- امین حسینی
- استاد راهنما
- مرتضی سلطانی, علی حمیدی زاده
- چکیده
- در محیط پیچیده، پویا و بسیار متغیر امروزی، شرکت ها نیازمند طراحی و اتخاذ راهکار هایی هستند که بتوانندآنها را در بهبود روز افزون عملکردشان یاری رساند. از این رو ارایه ی بهترین عملکرد در زمینه ی بازاریابی، به اساسی ترین دغدغه ی مدیران شرکت ها مبدل شده است و می کوشند تا با بهره گیری ازتکنیک های مختلف، به عملکرد برتر دست یابند. الگوهای ناب و چابک امروزه مورد توجه بسیاری از شرکت هایی که به دنبال بهبود در عملکردشان بوده اند، قرار گرفته است. از این رو هدف از پژوهش حاضر این است که دریابیم آیا تدوین و اجرای بازاریابی چابک و بازاریابی ناب بر عملکرد شرکت تاثیر خواهد داشت؟و اینکه چگونه می توانیم با اجرای ابعاد مختلف بازاریابی چابک و بازاریابی ناب عملکرد شرکت را بهبود بخشیم. بدین منظور پس از بررسی مقالات و ادبیات مربوط به بازاریابی چابک و بازاریابی ناب ، ابعاد مختلف بازاریابی چابک و بازاریابی ناب مشخص شدند و پس از تایید شاخص ها با استفاده از تحلیل عاملی ،وضعیت چابکی و ناب بودن بازاریابی شرکتهای فعال در زمینه IT در حوزه شبکه در شهر تهران که حداقل سابقه 3 سال کار را دارا میباشند به کمک پرسشنامه مشخص گردید برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده گردید.در این پژوهش این نتیجه حاصل شد که اجرای بازاریابی چابک و بازاریابی ناب در بهبود عملکرد شرکتها موثر بوده و در نهایت با استفاده از نتایج تحقیق برای بهبود ابعاد مختلف عملکرد بازاریابی شرکتها ی فعال در زمینه IT پیشنهاداتی ارائه گردید. محقق امیدوار است که نتایج بدست آمده برای هر دو بخش دانشگاهی و شرکتهای فعال در صنعت IT مفید باشد.
- Abstract
- Abstract: Nowadays representation of the best performance in themarketplace has became an important concern of top managers and they try to use many techniques to achieve the superior performance, thus all but requiring that manufacturing organizations adopt a supply chain strategy. Such supply chain strategies focus on how both internal and external business processes can be integrated and coordinated throughout the supply chain to better serve ultimate customers while enhancing the performance of the individual supply chain members.In today's changeable environment, many tools and techniques are developed and applied by manufacturing organizations. Lean thinking is the most important one which shows an organization that implements processes without any wastages or produce more goods by applying less materials. Agile technique is another supply chain strategy. Agile organizations focus on flexibility and responsiveness to face unforeseen changes in the customer's needs and environment.Nowadays many manufacturing organizations who want to improve their performance, pay attention to lean and agile marketing. This paper presents an attempt to recognize if agile and lean marketing has got any effect on firm’s perfomance and how can we improve the pefomance of the firm by implementation of agile and lean marketing .For this purpose different dimensions of agile and lean marketing has been recognized and then the status of being agile and lean companies which are active in IT industry in Tehran was determined. Keywords: Lean marketing, Agile marketing