عنوان پایان‌نامه

اجرای گروه با نگاه به موسیقی چاووش و تجزیه و تحلیل موسیقیایی چاووش



    دانشجو در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اجرای گروه با نگاه به موسیقی چاووش و تجزیه و تحلیل موسیقیایی چاووش" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11005;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72330
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مهر ۱۳۹۴

    در این مطالعه کانون فرهنگی هنری چاووش از دو منظر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است: نخست از این باب که چاووش تشکلی موسیقایی، آزاد و مستقل از دولت بود که در مقطعی خاص از تاریخ معاصر ایران توسط جمعی از موسیقی‌دانان و موسیقی‌شناسان، تأسیس شد. دیگر دیدگاه، چاووش را به لحاظ محتوایی و آنچه به نام موسیقی اجتماعی ـ سیاسی به آن اطلاق می‌شود، بررسی می‌کند. بنابراین مبنای روش‌مندی این پژوهش بر این پیش‌فرض استوار است که کانون چاووش، تشکلی آزاد و غیردولتی و موسیقایی بوده که از جهات مختلف بر موسیقی سنتی ایران تأثیرات معنادار داشته است‌ـ چه در بُعد صورت، چه در محتوا. همچنین دیدگاه شناختی نگارنده، پدیدارشناسی و شیو? گردآوری مطالب، آنالیتیک، تحقیق میدانی، کتابخانه‌ای و انجام مصاحبه بوده است و در آنالیز موسیقی آن، از ابزارهای توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده است. دراین راستا ابتدا پیشین? موسیقی‌ دستگاهی معاصر، بر اساس دو شاخصِ تشکل‌های موسیقایی آزاد و موسیقی‌های اجتماعی سیاسی بررسی شده، که در فصل اول، با موضوعاتی چون عارف، درویش‌خان، انجمن‌اخوت، خالقی و غیره مواجه می‌شویم؛ در فصل دوم زمینه‌های شکل‌گیری چاووش را واکاوی کرده و به تأثیر برخی مراکز آموزشی و اتوریته‌ ها در پیدایش پارادایم چاووش اشاره کرده که پس از دریافت درکی کلی از چگونگی تشکیل کانون چاووش، در فصل سوم به بررسی تمام ابعاد فعالیت آن پرداخته و مختصات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن ارزیابی شده است. شایان گفت است، باز? زمانی مورد نظر در این گفتار از حدود جنبش مشروطه(1285ش) تا مهر‌و‌موم‌شدن چاووش تجاوز نمی‌کند و دیگر آنکه اشاره به زندگی‌نامه‌ها و وقایع تاریخی تنها بسته به نیاز مطالب و مسیر مقاله آورده شده است.
    Abstract
    In this study the cultural and artistic institute of Chavosh is under analysed by two perspective: first, Chavosh is a free and nongovernmental music organ, which in an especial period of contemporary history of Iran, this organ is established by a group of musicians and music responsives. The other perspective is examined Chavosh in terms of content and all these things are applicable it as a social-political music. Therefore, the base of the method of this research is based on the default that, Chavosh institute is a free and nongovernmental and musical organ that, it had many various meaningful affects on the Iranian traditional music, whether on the surface or in content. Also, it has been an author's perspective cognition, phenomenology and collection entries, analytic, field research, interviews and a library research, and in its musical analysis, we used descriptive and analytical tools. In this regard, first, the history of contemporary music device is examined based on two indicators of social-political music and free musical organs, which in the first chapter, we are facing with some topics such as, Aref, Darvish Khân, Okhovvat committee, Khâleghi1 and etc. In the second chapter, the areas formation of Chavosh is explored and it is referred to effect of some educational institute and authority2 in creation of paradigm, which is after general understanding of the establishing Chavosh institute situation, in third chapter, the reviewing of its all faces activity is investigated and its cultural, social-political coordinates are evaluated. An important point is, the expected period of time in this case doesn't exceed since constitutional movement (1285 SSI) till the Chavosh's closure, and the other point is referred to biographies and historical events need only depending on the contents and essays which are gathered in this case