طراحی و ارزیابی اثر بخشی بسته آموزشی-دینی-روانشناختی بر روابط سالم ،رضایت زناشویی مهارت های ارتباطی و کنترل پرخاشگری
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 636;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77469;کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 636;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77469
- تاریخ دفاع
- ۰۳ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- جنان نوین
- استاد راهنما
- هادی بهرامی احسان
- چکیده
- این پژوهش، به منظور ارزیابی بسته آموزشی طراحی شده مبتنی بر آموزه های دینی –روانشناسی بر روابط سالم، رضایت زناشویی ،مهارتهای ارتباطی و پرخاشگری طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری داوظلبانه می باشد. جامعه این تحقیق شامل تمام زنان متاهل ساکن منطقه یازده و دوازده تهرانی که حداقل یک سال و حداکثر پانزده سال از زندگی زناشویی آنها گذشته باشد، می باشد. نمونه این تحقیق شامل 36 زن متاهل در منطقه 11 و 12 تهران است که به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار داده شدند. ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد. آنگاه گروه آزمایش طی هفت جلسه دو ساعته تحت آموزش بسته آموزشی طراحی شده مبتنی بر آموزه های دینی –روانشناسی قرار گرفت. پس از پایان آموزش، مجددا از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. مقیاس های مناسبات سالم (بهرامی احسان و رضا زاده 1389) ، رضایت زناشویی (اسپنیر 1376) ، مهارت های ارتباطی بین فردی (منجمی زاده ،1391)، پرخاشگری (آرنولد اچ باس و پری ،1992) قبل و بعد از مداخله در گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید . به منظور مقایسه نتایج پیش آزمون و پس آزمون از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج حاکی از این بود که آموزش بسته آموزشی مبتنی بر آموزه های دینی –روانشناسی بر روابط سالم ، رضایت زناشویی، مهارتهای ارتباطی تاثیر مثبت دارد اما در مورد پرخاشگری تاثیر معناداری بر جای نگذاشته است. بر اساس شواهد این پژوهش می توان از بسته آموزشی مبتنی بر آموزه های دینی- روانشناسی برای بهبود روابط سالم، رضایت زناشویی و مهارتهای ارتباطی استفاده کرد.
- Abstract
- The purpose of the present study was to determine the effectiveness of training package based on the religious-psychology education on healthy relationships, marital satisfaction, and communication skills, and aggression. Sampling method is a Voluntary sampling .The research method was a quasi-experimental study with pretest - posttest control group. The study population consisted of all married women in eleven and twelve region in Tehran is at least one year and a maximum fifteen years of married life passed. The sample of study consisted of thirty-six married women in Tehran eleven and twelve who were randomly assigned to two experimental and control groups. The pre-test was administered to both groups .then experimental group trained seven sessions under the package was designed based on religious –psychology. Healthy relationships scales (Bahrami Ehsan Reza Zadeh, 1389), sexual satisfaction (Espinger, 1376), interpersonal communication skills (Monagemzadeh, 1391), aggression AGQ (Arnold H. Buss and Perry, 1992) was conducted in control and experimental group before and after the intervention. to compare Pre-test and post-test analysis of covariance was used.The final results show that the training package was designed based on religious –psychology, has a positive effect on healthy relationships, sexual satisfaction, communication skills. But It is not significant influence on aggression. Based on Evidence of this research can be used the training package was designed based on religious –psychology for Healthy relationships, sexual satisfaction, interpersonal communication skills, aggression. Key word: healthy relationships, marital satisfaction, communication skills ,Control of aggression, religious-psychology educatione4