عنوان پایان‌نامه

اثربخشی بسته آموزشی دین محور درارتقاءروابط سالم ،پایبندی به زندگی زناشویی وکیفیت زندگی خانم های متاهل



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثربخشی بسته آموزشی دین محور درارتقاءروابط سالم ،پایبندی به زندگی زناشویی وکیفیت زندگی خانم های متاهل" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی بالینِی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 719;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70630
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
    دانشجو
    زهره جمالو
    استاد راهنما
    هادی بهرامی احسان

    هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بسته آموزش روانی بر پایه آموزه¬های دینی بر ارتقاء روابط سالم، پایبندی به زندگی زناشویی و کیفیت زندگی بود. این پژوهش در حیطه پژوهش¬های شبه¬آزمایشی با طرح پیش¬آزمون–پس-آزمون با گروه کنترل قرار دارد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه زنان متاهل منطقه 9 شهرداری شهر تهران بودند. نمونه موردنظر شامل 30 آزمودنی بودند که در دو گروه به صورت تصادفی ساده گمارش شدند. گروه آزمایش در کلاس¬های آموزشی که طی 7 جلسه 2 ساعته برگزار شد، شرکت نمودند. جهت جمع¬آوری اطلاعات ازپرسشنامه¬های کیفیت زندگی، تعهد زناشویی وروابط سالم استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها، از روش تحلیل واریانس یک¬راهه و تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته¬های پژوهش نشان داد که میان دو گروه در مرحله پس¬آزمون در متغیرهای تعهد زناشویی، کیفیت زندگی وروابط سالم اختلاف معناداری وجود دارد. بدین ترتیب، می¬توان گفت آموزش آموزه¬های دینداری سبب افزایش تعهد زناشویی،کیفیت زندگی وروابط سالم در زنان متاهل شده است.
    Abstract
    The purpose of present study was to investigate the effectiveness of psycho-education package based on religious teachings on enhancement of healthy relationships, loyalty to marital life, and quality of life. The present study is a quasi-experimental with pretest-posttest and control group design. Statistical population included all married women in the 9th region of Tehran City. The sample included 30 subjects who were randomly assigned into two groups. The experimental group participated in training classesfor seven sessions of two hours. To collect data, three questionnaires were utilized: quality of life questionnaire, marital commitment questionnaire, and healthy relationships questionnaire. To analyze data, one-way analysis of variance and analysis of covariance were employed. The findings showed that there is a significant difference between the two groups at post-test stage in marital commitment, quality of life, and healthy relationships. Therefore, one can say that learningreligiousteachings could enhance married women’s marital commitment, quality of life, and healthy relationships.