عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش سیستم های اطلا عات مکانی در مدیریت ناو بری هوا ئی



    دانشجو در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نقش سیستم های اطلا عات مکانی در مدیریت ناو بری هوا ئی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41263;کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1553
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۸۷
    استاد راهنما
    محمودرضا دلاور

    امروزه حمل ونقل هوایی یکی از روشهای مهم حمل و نقل می باشد که در هرکشوری به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و مدیریت ناوبری هوایی به عنوان یکی از زیر ساختار های استراتژیک هر کشور محسوب می گردد. از آنجایی که این صنعت دارای جنبه های مختلف مدیریتی می باشد و تمامی این مدیریت ها با جنبه های مختلفی از اطلاعات مکانی سرو کار دارند، عدم وجود اطلاعات مکان مرجع صحیح، دقیق، بهنگام، قابل دسترسی و اشتراک گذاری موجب عدم انسجام در تصمیم گیری مدیران در زیر ساختار استراتژیک مدیریت ناوبری هوایی می باشد. لذا وجود سیستم هایی که بتواند مدیریت ناوبری هوایی را در این زمینه یاری کند احساس می شود. یکی از مشکلات اساسی در مدیریت ناوبری هوایی در کشور ما عدم وجود زیر ساختار اطلاعات مکانی و سیستم هایی جهت به اشتراک گذاری داده ها و پشتیبان تصمیم گیری می باشد. در این تحقیق یک مدل امکان سنجی GIS برای مدیریت ناوبری هوایی ارائه شده است و سپس مزایا و راه حل های GIS برای هر بخش از مدیریت ناوبری هوایی تشریح شده است. بر اساس مدل امکان سنجی ارائه شده، لزوم ایجاد سیستم های اطلاعات مکانی مدیریت ناوبری هوایی و مزایای آن بیان گردیده است و یک سیستم سه بعدی پشتیبان تصمیم گیری مدیریت ساخت و ساز و موانع که برای فرودگاه مهرآباد در این تحقیق طراحی و پیاده سازی شده است تشریح می گردد. از مزایای این سیستم می توان به مدیریت ساخت و ساز های اطراف فرودگاه در یک محیط شبیه ساز جهت برقراری ایمنی فرودگاه اشاره کرد. یکی از مفاهیم پایه در کنترل ترافیک هوایی مدل سازی چهار بعدی مسیر حرکت هواپیما می باشد که پایه و اساس کنترل ترافیک هوایی می باشد و از طرفی خود حرکت هواپیما تابع مکان و زمان می باشد. با توجه به رشد ترافیک هوایی، برای مدیریت جریان ترافیک ایمن و از لحاظ اقتصادی و زمانی به صرفه مفاهیم جدیدی در این زمینه به وجود آمده است که اساس آن ها مدل سازی چهار بعدی مسیر حرکت هواپیما می باشد. در این تحقیق با توجه به مدل سازی اشیاء متحرک در GIS، مدل سازی چهار بعدی مسیر حرکت هواپیما بررسی شده است و محدودیت های درونی و بیرونی و قیود حرکت هواپیما مشخص گردیده است. با توجه به مدل سازی چهار بعدی مسیر حرکت هواپیما، مفاهیم ترافیک هوایی آینده بررسی شده است.بر اساس تعریف و مدل سازی پاره خط های چهار بعدی پیوسته و محدودیت های حرکت هواپیما یک سیستم نمونه زمانمند و رویداد مبنای مدل سازی چهار بعدی مسیر حرکت هواپیما طراحی و پیاده سازی شده است. با انجام استدلال های مکانی بین مدل های حرکت هواپیما در یک بازه زمانی نمونه، متریک تراکم دینامیک که بیان¬گر حجم کاری کنترل کننده می باشد مدل سازی گردیده است و بر اساس آن نحوه تاثیر تغییر مرز فضاهای هوایی دینامیک بر پیچیدگی ترافیک و حجم کاری کنترل کننده مدل سازی شده است. از نتایج این سیستم می توان به استفاده بهینه از ظرفیت های هوایی کشور، طراحی فضا ها و مسیر های هوایی، بررسی حجم کاری کنترل کننده و مدیریت جریان ترافیک پیشرفته و تحلیل و پیش بینی وضعیت ترافیک هوایی اشاره کرد. در این تحقیق مفاهیم ناوبری هوایی بر اساس مفاهیم سیستم های اطلاعات مکانی بررسی و پیاده سازی شده است و بر اساس آن روش ها، مزایا، راه حل ها و لزوم ایجاد سیستم های اطلاعات مکانی مدیریت ناوبری هوایی و به تبع آن ایجاد سیستم های پشتیبان تصمیم گیری برای جنبه های گوناگون مدیریت ناوبری هوایی مشخص گردیده است.
    Abstract
    One of the most important way of transportation is through air navigation, which is widely used in most countries, and air navigation management is one of the countries principle infrastructure. Aviation industry has different aspects, and all of the concerned managers need to use different aspects of spatial data. Lack of the refrence data which should be correct, precise, available and coordinated will lead to non-integrated decisions in air navigation management. Therefore, having a system that could assist in this regard would be essential. One of the primary problems in Iran’s air navigation management is lack of spatial data infrastructure that could support the managers decision making. In this research, a GIS framework model is presented for air navigation management and the advantages and limitations of the GIS for air navigation system is discussed. According to the model, a three dimensional decision support system for construction and obstacles around Mehrabad airport is designed and presented which assist to increase safety of the airport. One of the basic point of air traffic control is introducing a four dimensional aircraft trajectory model which is essential for air traffic control. On the other hand, the aircraft movement is a function of time and position. In this research according to moving object modeling, a four dimensional aircraft trajectory model has been designed and all internal and external limitations for aircraft movement are determined. With regard to this modeling, future air traffic concepts are discussed. According to the model, a typical temporal event-based GIS for four dimensional aircraft trajectory modeling is designed and implemented. With spatial reasoning between aircraft models in this system and with respect to dynamic density function, the controller workload is modeled and the effectiveness of dynamic air spaces on controller workload for future traffic flow management is explained. In this research, air navigation concepts are defined according to GIS concepts, methods, advantages, and necessity of geospatial information for air navigation management are discussed. Keywords: GIS, Moving object modeling, Air navigation management, Air traffic management, Airport management