عنوان پایان‌نامه

ارائه مدل پیاده سازی مدیریت دانش در دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه مدل پیاده سازی مدیریت دانش در دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73007;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2429;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73007;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2429
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
    دانشجو
    لیلا صادقی
    استاد راهنما
    میترا عزتی

    چکیده در این پژوهش که با هدف ارائه الگوی¬ مدیریت دانش در دانشگاه تهران به روش پژوهش ترکیبی متوالی انجام شده، تلاش گردیده است در بخش کیفی با انتخاب هدفمند 25 تن از نخبگان مربوطه، نسبت به شناسایی و کشف عوامل و ابعادی اقدام گردید و با استفاده از روش تحلیل محتوا و ابزار مصاحبه نیمه-ساختار یافته کُدگذاری متون مصاحبه در مراحل مقدماتی و نهایی تعداد 11عامل الگوسازی مدیریت دانش شناسایی گردید. سپس جهت مدل¬سازی مدیریت دانش، داده¬های کیفی به نرم¬افزار معادلات ساختاری ISM/ وارد و با تحلیل داده¬ها نسبت به تدوین یک مدل شش سطحی اقدام گردیده است. مهمترین نتیجه تحقیق در بخش کیفی ایجاد یک مدل شش سطحی است که در بخش کمّی تحقیق به عنوان مدل اولیه شناسایی و به روش معادلات ساختاری و تحت نرم¬افزار EQS/ مورد آزمون و برازش قرار گرفته است .سپس پرسشنامه محقق ساخته حاوی 62 گویه برای ارزیابی و سنجش وضعیت مدیریت دانش را شاخص¬سازی و ارائه نموده است. این پرسشنامه جهت تامین اهداف بخش کمّی میان 250 نفر جامعه نمونه آماری توزیع گردیده که از میان این تعداد 11 پرسشنامه به علت مخدوش بودن حذف و کار تحلیل داده¬ها بر اساس داده¬های 239 پرسشنامه انجام گردیده است. مهمترین نتیجه در قسمت کمّی علاوه بر تایید و برازش مدل ساخته شده، این نکته اساسی است که منابع انسانی با ضریب تاثیر 57/0مهمترین عامل در الگوسازی مدیریت دانش بوده و عوامل فرهنگ سازمانی و سرمایه¬های فکری در مراحل بعدی قرار دارند. برازش مدل اندازه¬گیری به روش تحلیل عاملی و استفاده از نرم¬افزار EQS/ انجام و کلیه گویه¬های پرسشنامه دارای بار عاملی بیشتر از 6/0 می¬باشند، لذا حد مجاز را به عنوان یک مدل سنجش تحصیل نموده¬اند. علاوه بر این با تحلیل عدد شکاف میان وضع مطلوب و وضع موجود یک قیاس بر اساس داده-های کمّی انجام که به طور کلی مشخص می¬کند، وضعیت مدیریت دانش از دیدگاه جامعه نمونه آماری در حدود کمتر از متوسط قرار دارد. تحدید و تعیین وضع مطلوب و یا متوسط آن بر اساس طیف 5 گزینه¬ای لیکرت طی یک ماتریس مقایسه¬ای انجام و محاسبه شده است. کلید واژه¬ها: الگوسازی مدیریت دانش ؛ مدل¬سازی؛ مدل¬یابی؛ دانشگاه تهران.
    Abstract
    equation modeling software ISM / and data analysis has been attempted to develop a six- level model. The most important result of the study is to develop a qualitative six-level model, so that in the quantitative part of research was identified and has been tested and fitted as the elementary model using structural equation modeling and the software EQS. Then a questionnaire containing 62 items was indexed and presented for the evaluation the assessment of knowledge management. The questionnaire aims to meet the quantitative part goals as was distributed among 250 sample. 11 distorted questionnaires were removed and analysis has been accomplished based on data from 239 questionnaires. The key result in the qualitative part in addition to confirmation and fitting the made model is, the essential point that the human resource with the impact factor 0.57 is the most important factor in modeling the knowledge management, and intellectual culture and organizational capital are at a later stage. To fit the measurement model is by factor analysis and software EQS and all the items of the questionnaire are a factor load is greater than 6.0, so the limit have achieved as an education measure. In addition, by analyzing the gap between the ideal situation and the status quo, a comparison was done based on quantitative data that generally defines knowledge management situation is less than average from the perspective of the sample. Restriction and to determine its optimal or average situation has been conducted and calculated based on the 5 points Likert scale in a comparative matrix. Keywords: knowledge management modeling, modeling, Tehran University