تاثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر بهبود مهارت های حرکتی درشت و ظریف پسران ابتدایی شهری و روستایی
- رشته تحصیلی
- رفتار حرکتی - آموزش تربیت بدنی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1227;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71925
- تاریخ دفاع
- ۱۸ آذر ۱۳۹۴
- دانشجو
- سامان پیری عالم
- استاد راهنما
- محمود شیخ
- چکیده
- هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر بهبود مهارت های حرکتی درشت و ظریف دانش آموزان پسر ابتدایی شهری و روستایی شهرستان خرم آباد می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان ابتدایی شش تا نه سال ناحیه یک خرم آباد که در سال تحصیلی 93-94 به تحصیل اشتغال دارند. نمونه آماری شامل 120 نفر بر اساس پرسش نامه اطلاعات اولیه از چهار مدرسه ی شهر و روستا که به صورت تصادفی از بین مدارس انتخاب شده بودند گزینش شد.60 نفر شهری و 60 نفر روستایی، که هر گروه 60 نفری، بعد از پیش آزمون به مدت هشت روز به دو گروه همگن تجربی و کنترل تقسیم شدند. سپس گروه تجربی به مدت 24 جلسه برنامه تمرینی منتخب، که بخش هایی از برنامه حرکتی اسپارک برای کودکان است، را انجام دادند. در این مدت گروه کنترل به فعالیت های معمول خود در مدرسه می پرداختند. سپس از تمام آزمودنی ها پس آزمون به عمل آمد. ابزار مورد استفاده برای سنجش میزان رشد مهارت های حرکتی در پیش-آزمون و پس آزمون، آزمون برونیکس- اوزرتسکی بوده است که به سنجش پارامترهایی نظیر سرعت و چابکی، تعادل هماهنگی دوسویه، قدرت، هماهنگی اندام فوقانی و تحتانی، سرعت پاسخ، کنترل بینایی حرکتی و سرعت و چالاکی اندام فوقانی می پردازد. برای بررسی آماری داده ها در بخش توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی از آزمون تی همبسته و آزمون تی مستقل استفاده شد. برای تمام آزمون ها سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که برنامه تمرینی منتخب بر تمام آزمون ها تأثیر معنی داری دارد. علاوه بر این نتایج در این تحقیق نشان داده شده است که بین میزان تأثیر برنامه تمرینی منتخب بر مهارت های حرکتی درشت و ظریف در دو گروه تجربی شهری و روستایی در چهار آزمون تعادل، قدرت، سرعت پاسخ و کنترل بینایی - حرکتی تفاوت از لحاظ آماری معنی دار، ولی در سرعت و چابکی دویدن، هماهنگی دو سویه، سرعت و چالاکی اندام فوقانی و هماهنگی اندام فوقانی تفاوت از لحاظ آماری معنی دار نیست.
- Abstract
- The purpose of this study is to investigate the effect of a period of selected physical activities on improving gross and fine motor skills elementary boy students urban and rural Khoram Abad city. Statistical society consist of all of 6 to 9 old elementary students that have studied in one area of Khoram Abad city since 93 to 94. The statistical sample consist of 120 people from 4 urban and rural school that select among of schools eventually. They are 60 urban and 60 rural that after pre-test for 8 days they were divided two equal groups, experimental and control. Then experimental group did the selected training program that is parts of SPARK motor program for 24 session. Mean while control group were doing usual activities at school. Then all tests were done post-test. The tools to assess growth of motor skills in pre-test and post-test are Brunyks-Ozeretsky tests. These tests evaluate parameters like run fast agility, balance, tow side cooperation, power, response speed, sight-motor control, upper Limb speed and dexterity, coordination of upper limb.For statistic evaluating of date in descriptive part is used everage and standard deviation and in deductional part is used pairfd t-test and independent t-test. For all tests is considred 0/05 meaningful level. The results showed that selected physical activities effected to the all tests. In addition to these results, this study showed that between rate of effecting of this selected physical activities on gross and fine motor skills in two experimental group urban and rural the difference was statistilly significant in balance, power, response speed and sight-motor control. But the difference was not statistilly significant in run fast agility, tow side cooperation, upper Limb speed and dexterity and coordination of upper limb.