عنوان پایان‌نامه

بررسی اثر افزایش قیمت بنزین بر تقاضای حمل و نقل عمومی



    دانشجو در تاریخ ۰۷ تیر ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثر افزایش قیمت بنزین بر تقاضای حمل و نقل عمومی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    اقتصاد انرژی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1660;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68959
    تاریخ دفاع
    ۰۷ تیر ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    قهرمان عبدلی

    چکیده امروزه در بیشتر نقاط دنیا کلان شهرها با مشکلاتی نظیر ترافیک و آلودگی هوا دست به گریبان اند. یکی از دلایل عمده ی آلودگی هوا خودروهای شخصی و استفادهی گسترده از آن می باشد. یکی از راه‌های ترغیب دارندگان خودروهای شخصی به استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی افزایش هزینه استفاده از خودرو شخصی از راه افزایش قیمت بنزین می‌باشد 0برآورد تقاضای حمل و نقل، یکی از مهم‌ترین اطلاعات مورد نیاز برای هر برنامه‌ریزی، طراحی و مدیریت در زمینه حمل و نقل می‌باشد. تحقیق حاضر هدف خود را برآورد " اثر افزایش قیمت بنزین، روی تقاضای حمل و نقل عمومی" با استفاده از روش ARDL در دو بخش جاده‌ای و ریلی قرار داده است. بر اساس نتایج حاصل از تخمین تقاضای سفر، عوامل موثر بر تقاضای سفر جاده‌ای و ریلی در بخش ناوگان عمومی مسافری شامل شاخص قیمت حمل و نقل، درآمد سرانه و قیمت بنزین، می‌باشد. در بین این متغیرها مهمترین عامل موثر بر سفر درآمد است که در بلندمدت کششی معادل 66/3 دارد. همچنین متغیرهای قیمتی این معادله شامل شاخص قیمت بلیط و نیز قیمت بنزین (بعنوان قیمت کالای جانشین) دارای کششی معادل 04/1 و 01/1 می‌باشند.
    Abstract
    abstract Today, in most parts of the world, cities are grappling with problems such as traffic and air pollution. One of the main causes of air pollution is the private cars and the widespread use of it. One of the ways to encourage private car owners to use public transport services is increase the cost of private car use by the increase in gasoline prices. Estimation of transport demand is one of the most important information needed for planning, design and management in the field of transport. This study aimed to estimate "the effect of gasoline prices on the Demand for Public transport" in both road and rail using ARDL approach. Based on the results of the estimation of travel demand, a factor affecting the demand for road and rail travel in the passenger fleet includes public transport price index, per capita income and the price of gasoline. Among these variables, the most important factor affecting the travel is the Income with elasticity equal to 3.66. The cost variables of the equation, including ticket prices and the price of gasoline (as a substitute commodity prices) with elasticity equal to 1/04 and 1/01. Keywords: Travel Demand, Gasoline Price, Public transport