عنوان پایاننامه
تحلیل محتوای پر مخاطب ترین فیلمهای ژانر سینمای کودک از منظر رویکرد تربیت اخلاقی فضیلت گرا در بازه زمانی بعد از انقلاب اسلامی ایران
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78000;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2500;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78000;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2500
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- یوسف منصوری
- استاد راهنما
- شهین ایروانی
- چکیده
- رسانه در هر جامعهای که روی به سوی توسعه داشته باشند دارای نقشی ویژه است. اما این نقش، کمتر از وجهی تربیتی نگریسته شده است. در جامعه ایران نیز به جرأت میتوان گفت رسانهها به ویژه در سالهای اخیر در قامت یک عنصر تربیتی به خوبی نقش ایفا کردهاند. در این میان سینما از جایگاه ویژهای برخوردار است. از سوی دیگر اینکه این کارکرد تربیتی تا چه حد با مبانی و اصول تربیتی منطبق است و میتوان آنرا به لحاظ تربیتی موجه دانست محل سؤال است. اساساً بررسی این مسأله که فیلمهای سینمایی به چه معنا و تا چه میزان دارای عملکرد تربیتی هستند مسألهای است که کمتر مورد توجه پژوهشگران حوزه تربیت قرار گرفته است. در این پژوهش گوشهای از این مسأله را مورد تأمل و تحقیق قرار دادهایم. در این راستا، با بهرهگیری از مبانی فلسفه اخلاق، به بررسی فیلمهای سینمایی کودک پس از انقلاب اسلامی پرداختهایم. همچنین با هدف تحدید پژوهش، با ابتناء بر رویکرد اخلاقی «فضیلتگرا» به تحلیل محتوای پرفروشترین فیلمهای کودک در سه دهه بعد از انقلاب اسلامی ایران پرداختهایم. در این بررسی، به طور کلی رأی به عدم انطباق ارزشهای پرداخته شده در فیلم با اخلاق فضیلتگرا دادهایم. همچنین در بررسی انسجام محتوایی فیلمها از منظر رویکردهای فلسفه اخلاق، به طور کلی، عدم انسجام محتوایی، حاصل بررسی بوده است. در این پژوهش با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای مضمونی – کمی و به طور موازی روش گروههای کانونی و روش مشاهده، راه خود را در تحلیل و بررسی فیلمها هموار ساختهایم.
- Abstract
- In any society that have towards development, medium plays an important role. But this is less considered from the educational aspect. In Iran, media as an educational element have played a good role, especially in recent years. In the erea, cinema has a special place. However, the issue that movies have in what sense and to what extent educational performance is less considered by researchers in the field of the education. In this study we have reflect and investigated part of the issue. In this regard, using the principles of ethics, we have discussed to children's movies that have been made after the Islamic Revolution. Also to restrict research, using the ethical approach "virtue", we have analyzed the most popular films of children's genre after Islamic Revolution of Iran by content analysis. In this study, generally is expressed that there isn't compliance between the ethical values of virtue and the film. Also from the approaches of moral philosophy, in general, incoherence was observed. To achieve the research objectives, thematic content analysis- quantitative and focus groups and observation method are used. Keywords: Virtue Ethic, Films of Children, Cinema, Value, Anti value, Shahr-e-mooshha, Dozd-e-aroosakha, Kolahghermezi.