عنوان پایاننامه
نظارت بر رفتار و عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران
- رشته تحصیلی
- حقوق عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 805;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71634
- تاریخ دفاع
- ۲۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- یوسف قزل سوفلو
- استاد راهنما
- نادر میرزاده کوهشاهی
- چکیده
- نظارت یکی از اصول مهم در کشورهای مبتنی بر دمکوراسی است که به وسیله اجرای شایسته آن قوای حاکمه از فساد سیاسی و اقتصادی دور نگاه داشته می شود. در این بین نظارت بر نمایندگان پارلمان نیز در بسیاری از کشور ها و از جمله ایران مورد توجه قرار گرفته است. هرچند نمایندگان باید استقلال و آزادی بیان داشته باشند ولی برخلاف آنچه در ابتدا به نظر می رسد نظارت بر نمایندگان منافاتی با این امتیازات ندارد. جلوگیری از فساد سیاسی، رانت خواری، حفظ وحدت پارلمان و ... نظارت بر نمایندگان را ضروری می سازد. در این بین نحوه نظارت بر نمایندگان و شیوه های اجرای آن بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. در کشور ما پس از تصویب قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان شیوه نظارت درون سازمانی پذیرفته شده است. که در رابطه با شیوه های بیرون سازمانی و ترکیبی از نواقص کمتری برخوردار است. در این شیوه عملکردهای نمایندگان از جمله دارائی ها، هزینه های سفر، هدایای دریافتی و همچنین ممنوعیت جمع مشاغل، نظارت بر رفتار نمایندگان با لابی ها مورد توجه قرار گرفته است. در تقسیم بندی دیگری می توان نحوه نظارت بر رفتار نمایندگان را به قواعد الزام آور و قواعد اخلاقی تقسیم کرد که هر کدام آنها ضمانت های اجرای خاصی را در بر دارند. در این پژوهش بعد از کشف امکان و ضرورت نظارت بر نمایندگان مجلس به نحوه نظارت و شیوه های آن پرداخته می شود.
- Abstract
- Monitoring is an important principle in democratic countries that by its proper implementation the ruling forces will be kept away from political and economic corruption. In the meantime, monitoring parliamentarians in many countries, including Iran is considered. Although representatives should have the independence and freedom of expression, but contrary to what at first appears Monitoring of Representatives is not in contradiction with the privileges. Prevent political corruption, rent-seeking, unity parliament and…. making necessary monitoring of Representatives. In the meantime, how to monitor its implementation, more delegates and practices considered. In our country after the adoption of a law regulating the conduct of members of parliament has been accepted internal control practices. In conjunction with external practices and a combination less defects. In this way, the functions of representatives of assets, travel expenses, gifts received, as well as the ban on businesses, monitoring the behavior of representatives of the lobbying is considered. In another division can be used to monitor the behavior of members divided into rules binding ethical rules which they have the guarantee of a particular implementation. In this study, after the discovery of the possibility and necessity of monitoring MPs How to monitor and practices will be addressed.