عنوان پایان‌نامه

تاثیر و ماندگاری یک دوره برنامه ی منتخب حرکتی بر تعادل ایستا و پویای کودکان پسر مبتلا به سندرم داون



    دانشجو در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر و ماندگاری یک دوره برنامه ی منتخب حرکتی بر تعادل ایستا و پویای کودکان پسر مبتلا به سندرم داون" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1265;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74428;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1265;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74428
    تاریخ دفاع
    ۲۷ دی ۱۳۹۴

    مقدمه: تعادل یک مهارت حرکتی پیچیده است که پویایی پاسچر بدن را در پیشگیری از سقوط توصیف می کند. سندرم داون اختلالی است ژنتیکی که در آن کروموزوم بیست و یکم یا قسمتی از آن سه تایی شده که به آن تریزومی نیز می گویند. هدف: این پژوهش با هدف تأثیر و ماندگاری برنامه منتخب حرکتی بر بهبود تعادل کودکان مبتلا به سندرم داون صورت گرفت. روش: تعداد 20 کودک مبتلا به سندرم داون پسر در این مطالعه نیمه تجربی، با دامنه سنی 7 – 10 سال به صورت هدفمند و در دسترس اتتخاب، و بعد از انجام پیش آزمون مربوط به تعادل ایستا(آزمون لک لک) و تعادل پویا(آزمون زمان دار برخاستن و برگشتن) به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفری تجربی و کنترل قرار گرفتند. آزمودنی های گروه تجربی به مدت 18 جلسه ی 45 دقیقه ای برنامه منتخب حرکتی (تمرینات تعادلی و قدرتی) را اجرا کردند، گروه کنترل در این مدت فعالیتهای معمول روزانه را انجام دادند، بعد از اتمام تمرینات منتخب و پس آزمون از آزمودنی ها خواسته شد که به مدت هشت هفته از انجام این تمرینات و همچنین تمرینات قدرتی، توان انفجاری و تعادلی خودداری کنند و سپس بعد از هشت هفته بی تمرینی (ماندگاری) مجددا تست تعادل ایستا و پویا به عمل آمد. یافته ها: بین پیش آزمون و پس آزمون تعادل ایستا و پویای گروه تمرین تفاوت معنی دار بود اما بین گروه کنترل تفاوت معنی دار نبود. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که برنامه منتخب حرکتی موجب بهبود و ماندگاری تعادل ایستا و پویای کودکان پسر مبتلا به سندرم داون می گردد.
    Abstract
    The aim of this study was the investigation of the effect of selected physical exercises on the static and dynamic balance of children with Down syndrome. In this semi experimental research, 20 boys with Down syndrome were selected purposely and as the available sample. The age range of participants was 7 up to 10 years old. After pretests of static balance (stroke balance stand test) and dynamic balance (timed get up and go test) randomly divided into two groups of 10 people (experiment, control). Selected motor program (Balance training) for the experimental group participated in 18 sessions of 45 minutes and the control group did usual daily activities. Finally a posttest was performed of both control and experimental groups. Analyze of data were run by SPSS Software, version 19 and using independent T tests (?=0.05). The results showed significantly increase in balance after 18 sessions of selected physical exercises in experiment group. According to the results of this research we suggest that selected physical exercise programs that derived from balance program can improve static and dynamic balance of children with Down syndrome. Therefore, these exercises as part of the physical education program recommended for people with Down syndrome.