عنوان پایان‌نامه

تاثیر آموزش درس تربیت بدنی بر سطح مهارت های زندگی دانش آموزان متوسطه اول



    دانشجو در تاریخ ۱۲ دی ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر آموزش درس تربیت بدنی بر سطح مهارت های زندگی دانش آموزان متوسطه اول" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1268;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75204;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1268;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75204
    تاریخ دفاع
    ۱۲ دی ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    محمود شیخ

    پژوهش حاضر از نوع مداخله ای با طرح پیش آزمون- پس آزمون می باشد و به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات به صورت میدانی می باشد. در این مطالعه ابتدا به افراد منتخب از نمونه گیری خوشه ای، پرسش نامه مشارکت ورزشی ارائه می شود. سپس دانش آموزانی که نمره پایین تر از حد وسط را در این پرسش نامه کسب کنند، پرسش نامه مربوط به مهارت های زندگی (پیش آزمون) ارائه می شود و سپس برنامه درسی تربیت بدنی با توجه به طرح درس این مقطع، طی 8 جلسه 5/1 ساعته در هفته به عنوان مداخله اعمال می شود و پس از تکمیل این دوره، پرسش نامه مهارت زندگی (پس آزمون) توسط دانش آموزان تکمیل می شود. در این پژوهش از آزمون های تحلیل کوواریانس برای بررسی فرضیه ها و حذف تاثیر پیش آزمون بر روی نتایج پژوهش، t تک گروهی برای مقایسه میانگین های تجربی بدست آمده با میانگین نظری، tدو گروه مستقل برای مقایسه دیدگاه دختران با پسران در مورد فرضیه های پژوهش، tدو گروه همبسته برای مقایسه نمرات پیش آزمون و پس آزمون، تحلیل واریانس یک راهه برای بررسی ومقایسه فرضیه های پژوهش در سنین مختلف، آزمون کلموگروف – اسمیرنوف برای تعیین نرمال بودن داده ها و همچنین آزمون رگرسیون برای بررسی چگونگی ارتباط بین مهارت زندگی و خرده مقیاس های آن استفاده شده است. پروتکل تمرینی در ساعت درس تربیت بدنی، توسط طرح درس مقطع متوسطه اول آموزش و پرورش صورت گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که برنامه تمرینی درس تربیت بدنی در مقطع متوسطه اول در تمامی فاکتورها اعم از رشد معنوی، مسئولیت پذیری، روابط بین فردی، فعالیت جسمانی، تغذیه مناسب و مهارت های زندگی، به جزء فاکتور مدیریت استرس، تاثیری معناداری دارد.
    Abstract
    Life skills training causes to abtaining skills such as psychological, social and behavioral by individuals for interpersonal relationships, school and society in general. Some scholars use sport as a tool to experience for improve their knowledge and teaching life skills as optional and systematic. The aim of this study is to evaluate the effect of school physicsl education on life skills for high school students. The present study is of intervention type with pretest-posttest and a questionnaire for was used to collecting data. The study population included all girls and boys students at high school level 1 in Tehran (ages 12-15) in the 2014-2015 school years. To select the study population, the cluster sampling was used in Tehran school into five cluster north, south, east, west and central division. Then, 385 students (approximently 60 student from each cluster) was selected randomly and filled out beck questionnaire on physical activity, after that those who score below the normal were selected for the study. Next life skills questionnaire was provided for those selected as the pre-test and then schools physical education were implemented as intervention for 8 weeks, and life skills questionnaire was completed by students as the re-test again. To determine the effect of schools physical education on life skills, analysis of covariance for the hypothesis and eliminating the effect of the the pretest on the results, t independing groups to compare the view of girls and boys on hypothesis and t groups correlated to campare the scores of pretest and posttest was used. The findings show that physical education has a positive and meaningful effect on all factors of girls and boys student`s life skills including appropriate nourish, physical activity, health responsibility, interpersonal relationships, spiritual growth and self-actualization with the exception of stress management factor. The results of one-way analysis of variance showed that the age have not significant effect on the results of the study. In addition, there is no significant difference between girls and boys pre-test scores but boys have earned higher scores in all factor of the test than girls. School physical education cause to increased levels of life skills ( nutrition, physical activity, responsibility toward helth, interpersonal relationships, spiritual growth, self-actualization with the exception of stress management).