عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر ماتریکس درمانی بر خود کارامدی و تنظیم هیجانی سوئ مصرفکنندگان شیشه
- رشته تحصیلی
- روانشناسی بالینِی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 980;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74327;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 980;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74327
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- الهام کی نژاد
- استاد راهنما
- هادی بهرامی احسان
- چکیده
- این پژوهش با هدف بررسی تاثیر درمان ماتریکس برخودکارآمدی و تنظیم هیجانی سوء مصرف کنندگان شیشه در شهر کرج استان البرز انجام شده است. این تحقیق از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است . جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه سوء مصرف کنندگان شیشه که در کلینیک ها ی ترک اعتیاد شفق و سرزمین پاک به روش ماتریکس به آموزش آنها پرداختیم می باشند و تعدادشان 40 نفر است که با استفاده از روش نمونه در دسترس انتخاب شدند. تعداد20 نفر از افراد سوء مصرف کننده شیشه در دو گروه به صورت تصادفی جایگزین شدند . گروه آزمایش بیست و چهار جلسه آموزش به روش ماتریکس داشتند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش عبارت بودند از : 1- پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر 2- پرسشنامه تنظیم هیجان گارنفسکی 3- فرم تغییر یافته ماتریکس . برای مقایسه داده ها از آنجا که یک متغیر مستقل با سطوح دو گانه و دو متغیر وابسته (خودتنظیمی هیجانی، خودکارآمدی) که دو بار مورد ارزیابی قرار گرفته بودند، وجود دارد، لذا از طرح تحلیل کوواریانس برای تحلیل داده های پیش آزمون- پس آزمون استفاده شد و جهت محاسبه دقیق تفاوت های بین گروه ها از آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده به عمل آمد. داده ها به وسیله نرم افزار spss-16، مورد تحلیل قرار گرفت. ضمناً سطح احتمال برای معنی داری فرضیه ها برابر 05/ 0 در نظر گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که متغیر مستقل به طور معناداری توانسته است موجب افزایش خودکارآمدی و تنظیم هیجانی مراجعین گردد . تحلیل هریک از متغیرهای وابسته نشان داد در مقادیر متغیر خودکارآمدی در پس آزمون نسبت به پیش آزمون تفاوت معنی¬داری در سطح 001/0 P = بین گروه¬ها بوجود آمده است که این نتیجه بیانگر اثربخشی مداخلات درمان با ماتریکس بر خودکارآمدی در گروه آزمایش می باشد. هم چنین بین مقادیر متغیر تنظیم شناختی مثبت هیجانی در پس آزمون نسبت به پیش آزمون تفاوت معنی داری در سطح 001/0> P در بین گروه ها بوجود آمده است که این نتیجه بیانگر اثربخشی مداخلات درمان با ماتریکس بر تنظیم شناختی مثبت هیجانی در گروه آزمایش می باشد.
- Abstract
- This research evaluate with the aim of effection of matrix model on self efficacy and emotion regulation glass abusers has been done in the city of Karaj, Alborz Province.This research is a kind of experimental one with pre-experiment and post-experiment plants and control group. The research population consisted of glass abuses who are being treated by matrix model in shafagh and sarzamine pak clinic and The research consists of 40 glass addicts that were selected with using a sampling available method .20 glass addicts have been randomly divided into two groups. Experimental group passed 24 treament education sessions in Matrix method but control group didn t received training. Research tools consist of :1 - General Self-Efficacy Scale 2- Garnfsky s Emotion Regulation Questionnaire 3- A modified form of a matrixThe reaserch result shoed that The independent variable was significantly able to increase the self efficacy and Emotion Regulation clients. For comparison data as a dual independent variable levels and two dependent variables (emotional regulation, self-efficacy) were evaluated twice, there is, so plan to analyze the data pre- and post-test analysis of covariance was used to calculate the precise differences between groups were performed using Bonferroni post hoc test. Data with software spss-16, were analyzed. The significant way to the level of 0/05was considered. The results showed that independent variable has managed to significantly increase the efficacy and Emotion Regulation clients .Analysis Each of the dependent variable analysis showed that the efficacy variable values in the pretest and post-test significant differences in p=0/001 between the parties has arisen as a result of the effectiveness of intervention efficacy matrix is in the experimental group . It also set the variable values of the pre-test and post-test cognitive, emotional positive significant difference between the groups in the p<0/001 arisen as a result of the effectiveness of intervention with positive cognitive, emotional matrix setting group tested is.