عنوان پایان‌نامه

بررسی فرصت ها و آسیب های فناوری اطلاعات در عرصه تربیت دینی و ارائه راهکارهایی برای مواجهه با آن



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی فرصت ها و آسیب های فناوری اطلاعات در عرصه تربیت دینی و ارائه راهکارهایی برای مواجهه با آن" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72235;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2394;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72235;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2394
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

    هدف اصلی این پژوهش بررسی فرصت ها و آسیب های فناوری اطلاعات در عرصه تربیت دینی و ارائه راهکارهای مواجهه با آسیب های این حیطه می باشد. از این رو این پژوهش، به دنبال پاسخگویی به سه پرسش اصلی است. نخست: فرصت های فناوری اطلاعات برای تربیت دینی کدامند؟ دوم: آسیب های فناوری اطلاعات در عرصه تربیت دینی کدامند؟ سوم: راهکارهای مواجهه با این آسیب ها کدامند؟ با توجه به اینکه پژوهش از جمله پژوهش های کیفی می باشد روش انجام پژوهش روش توصیفی، تحلیلی است. در رابطه با فرصت های فناوری اطاعات در عرصه تربیت دینی می توان به تعامل وگفتمان دینی به عنوان مهمترین فرصت اشاره کرد، که تحقق آن را منوط، به رویکرد عقلانی به تربیت دینی دانستیم. همچنین از دیگر فرصت های فناوری اطلاعات برای تربیت دینی می توان به ایجاد محیط ارزش محور در فضای فناوری اطلاعات، توجه گسترده به دین و دینداری، تقویت حضور فعالانه متربیان در عرصه تربیت دینی، گسترش ارزش های مشترک جهانی و تقویت هویّت دینی اشاره کرد. همچنین در رابطه با سوال دوم پژوهش یعنی آسیب های فناوری اطلاعات در عرصه تربیت دینی می توان به تغییر و تحوّل ماهیت دانش؛ اشاره کرد که منجر به آسیب هایی در معرفت دینی، اهداف تربیت دینی، بیرونی شدن دانش نسبت به داننده گردیده است. همچنین از دیگر آسیب های فناوری اطلاعات هوّیت سازی در مقابل هویّت دینی است. که برای مواجهه با این آسیب ها سه راهکار کلی رویکرد عقلانی به تربیت دینی، درونی کردن ارزش های دینی و همچنین نگاه به فناوری اطلاعات همچون امری طبیعی، فرهنگی و چند ارزشی اشاره شد. واژگان کلیدی: تربیت دینی. فناوری اطلاعات. زویکرد عقلانی. فرصت ها .آسیب ها.
    Abstract
    Investigating the opportunities and threats of IT in the field of religious education and offering guidelines for dealing with them Abstract The main purpose of this research is investigating the opportunities and threats of information technology (IT) in the field of religious education and offering guidelines for dealing with its threats. Therefore, this research is looking for answering these three main questions. First: what are the IT opportunities for religious education? Second: what are the IT threats in religious education field? Third: what are the guidelines for dealing with these threats? Considering the research is qualitative, its methodology is descriptive and analytical. Regarding the opportunities of IT in the field of religious education, the religious interaction and discourse can be mentioned as the most important opportunities that its realization is subject to rational approach to religious education. Creating a value-based environment in IT space, wide attention to religion and religiosity, strengthening active participation of teachers in the field of religious education, spreading common global values and strengthening religious identity are other IT opportunities for religious education. Also, in relation to the second question, threats of IT in the field of religious education, can mention the change of nature of knowledge that has led to threat in religious knowledge, goals of religious education, externalization of knowledge compared to knower. Besides, identity making against religious identity is another damage of IT. Three guidelines offered to deal with these threats: rational approach to religious education, internalization of religious values and looking to IT like natural, cultural and multi-value affair. Keywords: religious education, IT, rational approach, opportunities, threats.