تاثیر یک دوره تمرینات بدنی منتخب بر رشد مهارتهای درشت و ظریف کودکان دارای اختلال یادگیری
- رشته تحصیلی
- رفتار حرکتی - رشد حرکتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1231;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72328
- تاریخ دفاع
- ۲۷ دی ۱۳۹۴
- دانشجو
- سمیرا رستمی
- استاد راهنما
- رسول حمایت طلب
- چکیده
- هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر یک دوره تمرینات بدنی منتخب بر رشد مهارت های درشت و ظریف کودکان دارای اختلال یادگیری است. روش شناسی: جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر 7 تا 12 سال دارای اختلال یادگیری شهرستان جلفا می باشند. به این منظور 31 دانش آموز (20/1 ± 22/8 سال) دارای اختلال یادگیری، به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار اندازه گیری، مجموعه ی آزمون تبحر حرکتی برونینکس – اوزرتسکی بود. روش تحقیق حاضر نیمه تجربی با گروه های تجربی و کنترل به صورت پیش آزمون و پس آزمون بوده و برنامه حرکتی اسپارک که شامل فعالیت های تقویتی، بازی و ورزش برای کودکان است به مدت 24 جلسه روی آزمودنی¬ها اجرا شد. روش های آماری: تحلیل داده ها با استفاده از آزمون شاپیرو ویلکس و آزمون های آماری مناسب مقایسه ی میانگین ها (فریدمن، یومن ویتنی، تحلیل کوواریانس) با استفاده از نرم افزار SPSS-16 انجام شد (05/0 = ?). یافته ها: یافته های این تحقیق نشان داد که یک دوره برنامه ی تمرینی منتخب بر رشد مهارت های حرکتی درشت و ظریف کودکان دارای اختلال یادگیری تاثیر مثبت داشته است و آزمودنی های گروه تجربی در تمام خرده مقیاس های آزمون تبحر حرکتی برونینکس – اوزرتسکی، به جز خرده-مقیاس سرعت دویدن و چابکی پیشرفت نشان دادند.
- Abstract
- Background: The aim of this study was the investigation of the effect of selected physical exercises on the development of gross and fine motor skills in students with Learning Disorders (LD). Materials and Method: For this reason, 31 elementary school students with LD (age, 8/22 ± 1.20 years) were selected and divided into experimental and control groups. Bruininks - Oseretsky Test of Motor Proficiency (BOTMP) was used for evaluating fine motor skills. Participants did SPARK motor program included motor strengthen activities for 24 sessions. Analyze of data was run by using Shapiro Wilk, Co-variance, Freedman and Mann Whitney U tests (?=0.05). Results: The results showed significantly increase in all subtest of gross and fine motor skills after 24 sessions of selected physical exercises in experiment group except the subtest of speed of running and agility (P=0.76). Conclusion: According to the results of this research we suggest that selected physical exercise programs that derived from SPARK motor program can improve gross and fine motor skills in students with LD.