تاثیر تمرینات ریتمیک بر رشد مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی(ADHD )
- رشته تحصیلی
- رفتار حرکتی - رشد حرکتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1262;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74375;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1262;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74375
- تاریخ دفاع
- ۱۸ آبان ۱۳۹۴
- دانشجو
- فاطمه السادات میرجلالی
- استاد راهنما
- محمود شیخ
- چکیده
- مقدمه: نقص توجه – بیش فعالی (ADHD) از جمله اختلالات روانشناختی است که بیشترین توجه را از جانب روان شناسان و روان پزشکان به خود داده است. ویژگی های اصلی این اختلال شامل : ناتوانی در مهار رفتار حرکتی، نارسایی توجه، ناتوانی یادگیری، پرخاشگری، مشکلات تحصیلی، برانگیختگی، بی قراری حرکتی می باشد. هدف: این پژوهش با هدف تاثیر تمرینات ریتمیک بر رشد مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی صورت گرفت. روش: 24 دانش آموز پسر 7 تا 10 ساله، از مدارس ابتدایی شهرستان دامغان، به کمک پرسشنامه علائم مرضی کودک (CSI-4) و بر اساس ملاک های تشخیصی DSM-4 به عنوان آزمودنی انتخاب شدند و به طور تصادفی در 2 گروه (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. . به این ترتیب که، در هر گروه، تعداد 12 نفر به صورت تصادفی جایگزین شدند و پس از جایگزینی، متغیر مستقل بر روی گروه آزمایش اعمال شد. مدت زمان مداخله در گروه آزمایش 18 جلسه ی 45 دقیقه ای بود. گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. آزمودنی ها قبل و بعد از مداخله به وسیله ی آزمون تبحر حرکتی برونینکس- اوزرتسکی ارزیابی شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله ی حرکتی(تمرینات ایروبیک) در مقایسه با گروه کنترل، در حد معنی داری توانسته مشکلات مهارت های حرکتی درشت و مهارت های حرکتی ظریف کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه همراه با بیش فعالی را کاهش دهند. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که می توان تمرینات ریتمیک را به عنوان یک روش درمانی کودکان مبتلا به ADHD مورد استفاده قرار داد و یا حداقل به عنوان روش مکمل و نیز ترکیب با دیگر روش های موجود در درمان کودکان یاد شده به کار گرفت.
- Abstract
- Introduction: ADHD is one of the psychological disorders that have attracted the most attention of psychologists. The main properties of this disorder include disability in control of motor behavior, attention deficit, learning disabilities, education problems, aggression, provocation and motor restlessness. Aim: The aim of this study was The effect of Rhythmic exercise on the Development of Motor Skills in Children's With Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD). Method: In order to conduct this semi-experimental research, 24 children among ADHD male students of Damghan city were selected by implementing CSI-4 and DSM-4. All the children were asked to do the pre-test, then samples were randomly placed in 2 groups (experimental and control groups). Rhythmic exercises were implemented during 18 sessions, each session for 45 minutes. Afterwards, both groups were asked to do the post-test. Results: The results of statistical tests showed significant difference in grades between the experimental and control groups. Thus, the results illustrate that the exercise program used in this study is appropriate to improve gross motor skills and fine motor akills of children with ADHD. Conclusion: According to the results obtained in this study, rhythmic exercises can be applied as a treatment for children with ADHD or at least, as a complementary method and also in a combination with other methods can be used in the treatment of mentioned children.