عنوان پایان‌نامه

مصرف گرایی،ناسیونالیسم و امپریالیسم در سفر به به بیرون و خانم دالوی اثر ویرجینیا وولف



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مصرف گرایی،ناسیونالیسم و امپریالیسم در سفر به به بیرون و خانم دالوی اثر ویرجینیا وولف" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40961;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1283/2
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۸۷

    چکیده: این پایان نامه تأثیر تحولات اقتصادی و سیاسی دوران جنگ جهانی اول و دوم را بر دو رمان از ویرجینیا وولف ، نویسنده بریتانیایی سبک مدرن بررسی می‌کند. در این دوران، زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مردم دگرگون گشته و رفته رفته به سلطه مصرف گرایی و سرمایه داری در می آید. دو رمان ویرجینیا وولف از آن جهت انتخاب شده اند که نمایانگر قدرت روز افزون مصرف گرایی از طریق دسیسه های سرمایه داری و امپریالیسم می باشند. در رمانهای "سفر به بیرون " و "خانم دالُوِی " مصرف گرایی هم به مانند ایدئولوژی و هم به سانِ ساختار عملی مطرح شده است که به بازدهی فرهنگ سرمایه داری و امپریالیسم جهانی کمک می‌کند. در "سفر به بیرون"، برای به تصویر کشیده شدن هویت بریتانیایی، از آرایه های ادبی که رنگ مایه مصرف گرایی دارند، استفاده شده است. در خانم دالُوِی ، ملّت بریتانیا و تقسیم بندی‌های طبقاتی، جنسی و نژادی آن از دریچه مصرف گرایی نمایش داده شده اند. در این رساله اینجانب بر آنم که نشان دهم چگونه در این آثار، مصرف‌گرایی ابزاری می‌شود برای شکل‌گیری هویّت شخصی بریتانیایی ها و دیدگاهشان نسبت به سایر ساکنان جهان. نقش تجمّلات در تعامل میان درون و برون، خانه و خارج، ، زن و مرد، دارا و ندار، نمایانگر هژمانی در سطوح خانگی و جهانی می باشد که مرتبط به نظام سرمایه داری و امپریالیسم می باشند. بررسی متون ادبیّات مدرن بر اساس ارتباطشان با مصرف‌گرایی، وطن پرستی و امپریالیسم به معنای تقلیل آثار ادبی و رفتارهای فرهنگی به مکانیزمهای اقتصادی نمی باشد، بلکه اینجانب قصد دارم پیچیدگی های فرهنگ دنیای رو به صنعتی شدن را نشان دهم. در پایان، امیدوارم توانسته باشم راههای نفوذ امپریالیسم را در ذهن و جسم مردم از طریق مصرف‌گرایی و وطن پرستی نشان دهم تا برای مقابله با آن به فکر راه گریزی باشیم.
    Abstract
    Abstract: This dissertation seizes upon the unique situation of British modernist productions influenced by significant changes in economics, international politics and everyday life- to consider how literary texts engage with consumerism and capitalism in the interwar social, political and cultural life. The selection of two of Virginia Woolf's early novels has been based on their preoccupation with consumerism's growing predominance. They insist upon consumption as a category of everyday life in which capital is manifest at the most intimate levels of social and political life. The Voyage Out (1915) and Mrs. Dalloway (1925) show consumerism as both an ideological format and a material structure for the proliferation of capitalist culture. In this way, they demonstrate the contribution of literary texts to ongoing negotiations of commercialized life. In The Voyage Out, the tropes of consumerism are used to portray British identity and domination in relation to the South American "native". In Mrs. Dalloway, the British nation and its class, gender and racial definitions are manifested through consumer institutions and practices. I argue that in these novels consumerism provides a means of imagining and seeing both the British "self" and the colonial "other". The role of commodity form in all the negotiations-of home and abroad, self and other, woman and man, rich and poor- demonstrates how domination at the domestic and global levels are linked to capitalism and its consumer manifestations. These readings of modernist texts in terms of consumerism are not meant to reduce literary and cultural practices to the economic mechanisms. Rather, I mean to demonstrate the complex and ambivalent ways of capitalist cultures. Finally, I hope that this project illuminates the "benign" practices of consumerism and offers ways of challenging these norms while thinking about practical alternatives.