عنوان پایاننامه
بررسی رابطه میان معاملات با اشخاص وابسته و عملکرد شرکت با در نظر گرفتن اثر بازار رقابت محصول
- رشته تحصیلی
- حسابداری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72267;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1550
- تاریخ دفاع
- ۰۸ مهر ۱۳۹۴
- دانشجو
- اصغر بازگیر
- استاد راهنما
- محمدرضا نیکبخت
- چکیده
- براساس تئوری نمایندگی مدیریت برای به حداکثر رساندن منافع شخصی خویش، منابع شرکت را به نفع خود به مصرف میرساند و معاملات با اشخاص وابسته که غالباً به نفع مدیران و به زیان سهامداران میباشد، میتواند امینت شغلی مدیران را به خطراندازد،، بدینجهت مدیران برای درامان ماندن از اثرات سوء این معاملات ممکن است اقدام به تحریف صورتهای مالی نمایند. در این راستا یکی از مکانیزمهایی که در کاهش هزینههای نمایندگی ناشی از معاملات با اشخاص وابسته مؤثر است بازار رقابت محصولات میباشد. بازار رقابت محصولات نهتنها بهصورت گسترده شرکتها را وابسته به مزیت رقابتی برونسازمانی میکند بلکه مالکان را نیز تشویق به تقویت سازوکارهای حاکمیت شرکتی درونسازمانی میکند و رفتارهای فرصتطلبانه مدیران را کاهش میدهد. بنابراین هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین معاملات با اشخاص وابسته و عملکرد شرکت با در نظر گرفتن اثر بازار رقابت محصولات بوده است. به همین منظور تعداد 117 شرکت از مجموعه شرکتهای پذیرفته شده در بازار بورس و اوراق بهادار تهران به روش سیستماتیک انتخاب و طی سالهای 1386 تا 1392 مورد بررسی قرار گرفتند. رقابت در بازار محصول با استفاده از شاخص اقتصادی هرفیندال- هریشمن اندازهگیری، سپس فرضیههای تحقیق با استفاده از مدلهای رگرسیونی چندگانه و به روش دادههای تابلویی مورد پردازش قرار گرفتند. یافتههای تحقیق نشان داد که درجه رقابت در بازار محصول دارای رابطه مثبت و معنادار با معاملات با اشخاص وابسته میباشد، در حالی که این رابطه با عملکرد شرکت معکوس بوده است.
- Abstract
- Based on the management agency theory to maximize its own interests, company resources consumes as to benefit itself, the transactions with the dependent individuals which are often for managers and against stockholders, can endanger managers occupational safety, so managers might start to distort financial statements in order to be safe from effects of these transactions. In this respect, one of the mechanisms, which is effective for reducing agency costs resulting from the transactions with the Dependant individuals, is products competition market. Not only the products competition market widely makes the companies related to the competitive benefit into the abroad _ organization , but also it encourages owners to improve company mechanism into the abroad _ organization and reduce managers opportunistic behaviors. Thus, study purpose is to investigate the relation between transactions with the dependent individuals and company performances with considering the products competition market. So 117 companies were selected from the accepted companies set in Tehran stock exchange in a systematic way and they were investigated during 1386 to 1392. Competition was measured in the product market with the use of Herfindal_ Herishman economic index, then study hypotheses were processed with the use of multiple regression models and broad_ data method. Study findings showed that the competition has positive and significant relation with the related individuals in the product market, while the relation is reversed by the company performance