عنوان پایان‌نامه

تاثیر همدلی و همدلی معکوس استرس محدودیت حرکتی و تمرین شنا بر یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی نر



    دانشجو در تاریخ ۰۵ مهر ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر همدلی و همدلی معکوس استرس محدودیت حرکتی و تمرین شنا بر یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی نر" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1306;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76206;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1306;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76206
    تاریخ دفاع
    ۰۵ مهر ۱۳۹۴

    هدف از این پژوهش بررسی تأثیر همدلی و همدلی معکوس استرس محدودیت حرکتی و تمرین شنا بر حافظه و یادگیری بود. رت‌های نر از نژاد آلبینو- ویستار به صورت تصادفی در 10 گروه ( هر گروه 8 رت) جایگزین شدند. حیوانات بر حسب نوع گروه در معرض مداخله‌های استرس، همدلی استرس و همدلی معکوس استرس از نوع محدودیت (2 ساعت در روز × 7 روز)، تمرین شنا (2 ساعت در روز × 7 روز) و یا بدون مداخله قرار گرفتند. به منظور سنجش اثرگذاری پروتکل استرس، میزان سطوح هورمون کورتیکوسترون در گروه‌های کنترل، استرس، همدلی، همدلی معکوس اندازه‌گیری شد. آزمون حیوانات با استفاده از ماز آبی موریس طی چند مرحله، انجام شد. همدلی استرس بر اساس مسافت (P?0.039)؛ و زمان (P?0.044) مجموع چهار در مرحله‌ی اکتساب موجب تخریب یادگیری و حافظه شد؛ نتایج این گروه در مقایسه با مسافت (P?0.024) و زمان (P?0.029) گروه همدلی معکوس رسترین شده نیز تخریب بیشتری را نشان داد. در گروه تمرین شنا تأثیر مثبت معنادار در مسافت (P?0.004) و زمان (P?0.008) مرحله‌ی اکتساب؛ و در عملکرد شناختی بر اساس درصد زمان ربع هدف در مرحله‌ی کاوش گروه شنا (P?0.033)؛ و شنای متعاقب استرس (P?0.048) و شنای متعاقب همدلی معکوس رسترین نشده (P?0.033) حاصل شد. تمرین شنا در گروه‌ تمرین شنای متعاقب استرس بهبود حافظه و یادگیری (P?0.005) را نشان داد. از سوی دیگر در هیچ یک از گروه‌ها اختلاف مرحله‌ی فراخوانی معنادار نبود. در نتیجه انواع همدلی استرس موجب تخریب یادگیری و حافظه در مرحله اکتساب می‌شود، و تمرین شنا می‌تواند اثرات منفی استرس و همدلی معکوس استرس در این مرحله را تعدیل کند. مداخله‌ی تمرین بدنی به شکل چشمگیری می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد، و در این راستا، نقش تمرین شنا در مرحله‌ی اکتساب مشهودتر از فراخوانی آن تجربیات می‌باشد. با وجود اینکه اختلاف معناداری میان گروه کنترل و استرس وجود نداشت (P?0.088) ، تمرین شنا باعث بهبود چشمگیر عملکرد یادگیری و حافظه شد که نشان‌دهنده‌ی نقش تعین‌کننده‌ی تمرین بدنی بر حافظه و یادگیری می‌باشد.
    Abstract
    The purpose of this study was to investigate the effect of empathy and reversed empathy of stress and swimming exercise on memory and learning in the Male albino Wistar rats. For this purpose Wistar rats were assigned randomly to 10 groups (each group consist of 8 rats). Based on the type of the group, rats were exposed to immobilization stress (2h per day × 7 days), swimming exercise (2h.per day × 7 days) or without any intervention. The level of Corticosterone hormone was examined in stress alone, empathy and reversed empathy in order to evaluate the effectiveness of stress protocol. Behavioral examination of rats was performed by using the Morris Water Maze. The results showed empathy impaired learning and memory based on distance factor (P?0.039) and duration (P?0.044) in 4 days of acquisition level. The result of this group impaired learning and memory more than restrained reversed empathy group (P?0.024). In non-stressed rats, exercise caused significant difference in the distance to the platform (P?0.004) and duration (P?0.008) of acquisition level. Swimming exercise; swimming exercise after applying empathy of stress; and swimming exercise after applying non-restrained reversed empathy of stress showed improvement in their cognitive performance. Result of swimming after applying stress alone group showed improvement of learning and memory (P<0/005). On the other hand, there was no significant difference among groups in recall level. As a conclusion, different types of empathy of stress impaired learning and memory; and swimming exercise prevented the negative effects of stress and reversed empathy of stress. In stressed empathy conditions, swimming can noticeably improve cognitive performance. In this regard, the role of exercise in acquisition is more prominent than retrieving those experiences. Though there was no significant difference between control and stress group, swimming exercise improved learning and memory; this shows the administrative role of exercise on learning and memory. Keywords: Immobilization, stress alone, empathy, reversed empathy, swimming, music, learning, memory