اثر آموزش مبتنی بر همیاری بر اضطراب ریاضی ، نگرش نسبت به ریاضی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستانی
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2345;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69666
- تاریخ دفاع
- ۲۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- طیبه کوشه
- استاد راهنما
- منصوره حاج حسینی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر آموزش مبتنی بر همیاری بر اضطراب ریاضی، نگرش نسبت به ریاضی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر سال دوم دبیرستان صورت پذیرفت. روش پژوهش، شبه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، کل دانش آموزان دختر سال دوم دبیرستان رشته علوم تجربی منطقه کهریزک بود. روش نمونه گیری از نوع خوشه ای چند مرحله ای بود. نمونه پژوهش 42 نفر بود که 22 نفر آن در گروه آزمایش و 20 نفر دیگر آن در گروه کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایشی به مدت سی و دو جلسه تحت آموزش ریاضی به روش یادگیری مبتنی بر همیاری و گروه کنترل در همین مدت با روش سنتی آموزش دید. هر دو گروه پرسشنامه های اضطراب ریاضی (شکرانی 1381) و نگرش نسبت به ریاضی (قنبرزاده 1380) و آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته را در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. جهت تحلیل داده های پژوهش از تحلیل کوواریانس تک عاملی (آنکوا) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که تفاوت معنی داری P<0/05 ) ) بین دو گروه آزمایشی و کنترل در متغیرهای اضطراب ریاضی، نگرش نسبت به ریاضی و پیشرفت تحصیلی وجود داشت. به طوریکه گروه آزمایشی اضطراب ریاضی کمتر، نگرش بهتری نسبت به ریاضی و پیشرفت تحصیلی بیشتری داشتند. کلید واژه ها: اضطراب ریاضی، نگرش نسبت به ریاضی، یادگیری مبتنی بر همیاری
- Abstract
- Abstract This study aimed to investigate the effect of Learning based on cooperation on math anxiety, attitude towards mathematics and achievement in female students of second year high school. The research method was quasi-experimental in regard to pretestposttest with control group. The Statistical population was chosen from the entire female students in Kahrizak area who were studying experimental science at second year high school. The procedure of choosing the sample was nonrandom (convenience) methodical.The sample was 42 students, 22 of them were assigned to the experimental group and the rest were replaced in control group. The experimental group learned math proceeded on cooperation learning for thirty-two sessions while control group was learning by traditional manner at the same time.Both groups completed questionnaires math anxiety (Shokrani 1381) and attitudes toward mathematics (Ghanbarzadeh 1380) and teacher-made achievement test in the pre-test and post-test then data was used for the analysis of single-factor analysis of covariance (ANCOVA). The results showed that significant differences P <0/05 there was between the experimental and control groups in math anxiety, attitudes towards mathematics and achievement. In conclusion, the experimental group showed lower math anxiety and better attitude toward math and greater educational achievement. Key words : math anxiety , attitudes towards mathematics , cooperative learning