عنوان پایان‌نامه

مقاوم سازی لرزه ای اسکله های شمع و عرشه با استفاده از مقطع فولادی مناسب



    دانشجو در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقاوم سازی لرزه ای اسکله های شمع و عرشه با استفاده از مقطع فولادی مناسب" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 2186;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72802;کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 2186;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72802
    تاریخ دفاع
    ۲۷ دی ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    خسرو برگی

    بنادر به عنوان شریان های اساسی صادرات و واردات کالا از مهمترین سازه های اقتصادی یک کشور میباشند. در این میان سازه های پهلوگیری و اسکله ها از اهمیت بسزایی برخوردارند. در میان اسکله های مختلف اسکله های شمع و عرشه متداولتر از سایر این سازه ها میباشند. از اثر زلزله های گذشته بر این سازه ها آسیب پذیری آنها کاملا مشهود است. در سالهای اخیر فعالیتهای متفاوتی جهت بهبود عملکرد این سازه ها و روشهای متعددی جهت مدلسازی اسکله های شمع و عرشه بیان شده است اما هر کدام از روشهای مقاوم سازی دارای نواقصی می‌باشند. در نتیجه در این پایان نامه سعی شده روشی جدید به منظور بهبود عملکرد لرزهای سازه با رفع معایب روشهای گذشته بررسی شود. در این روش با یک مقطع فولادی که در جهت عمود بر ساحل به تیر پیشانی در عرشه متصل میشود با افزایش سختی جانبی اسکله، جابه جایی بیشینه و ماندگار عرشه در جهت رو به دریا بهبود بخشیده میشود. برای مدلسازی اسکله در این پایان نامه و مشاهده تاثیر بهسازی انجام شده، سازه به دو روش مدل میشود. ابتدا با یک روش پارامتریک با انجام تعداد زیادی تحلیل سازه در پریود و سختی های متفاوت بهینه‌سازی شده و یک مقطع فولادی مناسب برای مدلسازی انتخاب میشود که برای این منظور به دلیل تعدد تحلیل ها از ساده سازی های منطقی استفاده شده است. در روش دوم نیز سازه را بطور کامل به صورت دو بعدی مدل کرده و مقطع بهینه انتخابی بر آن اعمال میشود. با بررسی مجهولات بهسازی و تاثیر مقطع مقاوم سازی بر عملکرد لرزهای اسکله شمع و عرشه این تحقیق به پایان میرسد.
    Abstract
    Seaports as a major gateway for export and import are among the most critical structures for economy of a country. Quays and piers are the most important structures in seaports. In all types of ports, pile-supported wharves are the most common ones. By studying the effects of recent earthquakes on seismic vulnerability of this structures is clearly obvious. In recent years, some research is done in this field to improve the performance of pile-supported wharves during earthquake and many methods were used to model their behavior but all of them have some disadvantages. As a result of this project, we tried a new way to enhance the seismic performance of this structures and to eliminate the drawbacks of the past studies. In this method we try to seam and stitch the wharf to the beach to limit the deformations of the deck and the pile drift. For modeling the pile-supported wharf, two kind of Analyses were used in this thesis. In the first one, a parametric analysis was used that programed the seismic behavior of different structures to find the best section in order to improve the structure behavior. For this analysis, some assumptions were used to simplify the model. For the second one, a real pile-supported wharf in bandar-abbas was simulated and the optimized section was put on it. Finally, by checking the effects of this enhancement on the structure behavior, useful conclusions were presented to help future research and projects.