عنوان پایاننامه
اعمال پوشش فسفات منیزیم به روش الکتروشیمیایی و بررسی مقاومت به خوردگی آن
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: TN 1268;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73664
- تاریخ دفاع
- ۲۶ دی ۱۳۹۴
- دانشجو
- علی حسن زاده
- استاد راهنما
- احمدعلی آماده
- چکیده
- پوششهای فسفاته نوعی از پوششهای تبدیلی هستند که در صنعت جهت بهبود مقاومت به خوردگی، افزایش چسبندگی رنگ و افزایش خاصیت روانکاری و مقاومت به سایش مورد استفاده قرار میگیرند. یکی از پوششهای فسفاته جدید پوشش فسفات منیزیم است که طبق ادعای محققین میتواند مقاومت به خوردگی بیشتری از پوشش فسفات روی داشته باشد. در این تحقیق پوشش فسفات منیزیم به روش الکتروشیمیایی کاتدی از یک حمام با ترکیب شیمیایی مناسب بر روی زیر لایههایی از فولاد کمکربن اعمال شده است. تشکیل پوشش توسط روش پراش پرتو ایکس مورد تائید قرار گرفت. در ادامه تأثیر متغیرهای فرایند مانند چگالی جریان، دمای حمام و زمان پوششدهی بر ضخامت پوشش و مورفولوژی آن مورد بررسی قرار گرفت. مقاومت به خوردگی پوششها به وسیله روش پلاریزاسیون پتانسیودینامیک بررسی شد. نتایج حاصل نشان داد که پوشش تشکیلشده در دمای °C70، چگالی جریان mA/cm2 6 و زمان پوششدهی 30 دقیقه با ضخامت g/m2 32 و نرخ خوردگی mpy 0.5 بیشترین ضخامت، تراکم و مقاومت به خوردگی را دارا میباشد. در انتها نیز جهت مقایسه چسبندگی رنگ، سطح رنگ شده نمونه فولاد کمکربن و نمونه پوشش دهی شده در دمای °C70، چگالی جریان mA/cm2 6 و زمان پوششدهی 30 دقیقه با آزمون کراس کات مطابق استاندارد ASTM D 3359 مورد بررسی قرار گرفت. چسبندگی رنگ از درجه کیفی 1B در نمونه بدون پوشش به درجه کیفی 4B در نمونه همراه با پوشش فسفات منیزیم ارتقا پیدا کرد که افزایش چسبندگی رنگ در اثر اعمال پوشش فسفات منیزیم را نشان میدهد. کلمات کلیدی: پوششهای فسفاته، فسفات منیزیم، فولاد کمکربن، خوردگی.
- Abstract
- Phosphate coating is a type of conversion coatings that are used in industry to improve corrosion resistance, paintability and lubrication and wear properties. The newest phosphate coating is magnesium phosphate coating that according to the researchers is more corrosion resistant than zinc phosphate coating. In this paper, magnesium phosphate coating was applied on low carbon steel substrate from an appropriate bath by cathodic electrochemical method. The formation of the coating was confirmed by X-ray diffraction method. The effect of process parameters such as current density, bath temperature and deposition time on the thickness and morphology of the coatings were studied. The corrosion resistance of the coatings was evaluated by potentiodynamic polarization method. The results showed that the coating applied at 70°C, the current density of 6 mA/cm2 and 30 minutes with coating weight of 32 g/cm2 and corrosion rate of 0.5 mpy presented the maximum thickness, density and corrosion resistance. Finally, to compare the paint adhesion, the painted surface of thesubstrate steel as well as the sample phosphated at 70°C, current density of 6 mA/cm2 and coating time of 30 minutes were examined by using a cross-cut paint adhesion test according to ASTM D 3359 standard. The paint adhesion was increased from grade 1B for bare substrate to grade 4B for phosphated samples, that is, the paint adhesion was improved by application of magnesium phosphate coating. Keywords: Phosphate coating, Magnesium phosphate, Low carbon steel, Corrosion, paint adhesion.