عنوان پایان‌نامه

اعمال پوشش فسفات منیزیم به روش الکتروشیمیایی و بررسی مقاومت به خوردگی آن



    دانشجو در تاریخ ۲۶ دی ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اعمال پوشش فسفات منیزیم به روش الکتروشیمیایی و بررسی مقاومت به خوردگی آن" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: TN 1268;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73664
    تاریخ دفاع
    ۲۶ دی ۱۳۹۴
    دانشجو
    علی حسن زاده
    استاد راهنما
    احمدعلی آماده

    پوشش‌های فسفاته نوعی از پوشش‌های تبدیلی هستند که در صنعت جهت بهبود مقاومت به خوردگی، افزایش چسبندگی رنگ و افزایش خاصیت روانکاری و مقاومت به سایش مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از پوشش‌های فسفاته جدید پوشش فسفات منیزیم است که طبق ادعای محققین می‌تواند مقاومت به خوردگی بیشتری از پوشش فسفات روی داشته باشد. در این تحقیق پوشش فسفات منیزیم به روش الکتروشیمیایی کاتدی از یک حمام با ترکیب شیمیایی مناسب بر روی زیر لایه‏هایی از فولاد کم‌کربن اعمال ‌شده است. تشکیل پوشش توسط روش پراش پرتو ایکس مورد تائید قرار گرفت. در ادامه تأثیر متغیرهای فرایند مانند چگالی جریان، دمای حمام و زمان پوشش‏دهی بر ضخامت پوشش و مورفولوژی آن مورد بررسی قرار گرفت. مقاومت به خوردگی پوشش‌ها به وسیله روش پلاریزاسیون پتانسیودینامیک بررسی شد. نتایج حاصل نشان داد که پوشش تشکیل‌شده در دمای °C70، چگالی جریان mA/cm2 6 و زمان پوشش‏دهی‏ 30 دقیقه با ضخامت g/m2 32 و نرخ خوردگی mpy 0.5 بیشترین ضخامت، تراکم و مقاومت به خوردگی را دارا می‌باشد. در انتها نیز جهت مقایسه چسبندگی رنگ، سطح رنگ شده نمونه فولاد کم‌کربن و نمونه پوشش دهی شده در دمای °C70، چگالی جریان mA/cm2 6 و زمان پوشش‏دهی‏ 30 دقیقه با آزمون کراس کات مطابق استاندارد ASTM D 3359 مورد بررسی قرار گرفت. چسبندگی رنگ از درجه کیفی 1B در نمونه بدون پوشش به درجه کیفی 4B در نمونه همراه با پوشش فسفات منیزیم ارتقا پیدا کرد که افزایش چسبندگی رنگ در اثر اعمال پوشش فسفات منیزیم را نشان می‌دهد. کلمات کلیدی: پوشش‌های فسفاته، فسفات منیزیم، فولاد کم‌کربن، خوردگی.
    Abstract
    Phosphate coating is a type of conversion coatings that are used in industry to improve corrosion resistance, paintability and lubrication and wear properties. The newest phosphate coating is magnesium phosphate coating that according to the researchers is more corrosion resistant than zinc phosphate coating. In this paper, magnesium phosphate coating was applied on low carbon steel substrate from an appropriate bath by cathodic electrochemical method. The formation of the coating was confirmed by X-ray diffraction method. The effect of process parameters such as current density, bath temperature and deposition time on the thickness and morphology of the coatings were studied. The corrosion resistance of the coatings was evaluated by potentiodynamic polarization method. The results showed that the coating applied at 70°C, the current density of 6 mA/cm2 and 30 minutes with coating weight of 32 g/cm2 and corrosion rate of 0.5 mpy presented the maximum thickness, density and corrosion resistance. Finally, to compare the paint adhesion, the painted surface of thesubstrate steel as well as the sample phosphated at 70°C, current density of 6 mA/cm2 and coating time of 30 minutes were examined by using a cross-cut paint adhesion test according to ASTM D 3359 standard. The paint adhesion was increased from grade 1B for bare substrate to grade 4B for phosphated samples, that is, the paint adhesion was improved by application of magnesium phosphate coating. Keywords: Phosphate coating, Magnesium phosphate, Low carbon steel, Corrosion, paint adhesion.