عنوان پایان‌نامه

کاربرد مدل BASS در ارزشگذاری دانش فنی تولید محصولات جدید دارویی(مطالعه شرکتهای دارو سازی بورس تهران)



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "کاربرد مدل BASS در ارزشگذاری دانش فنی تولید محصولات جدید دارویی(مطالعه شرکتهای دارو سازی بورس تهران)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت مالی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 563;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70374
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    سعید شیرزادی
    دانشجو
    محمد رستمی

    مدل‌های پیش‌بینی فروش محصولات جدید و رقابتی یک شرکت در واقع متکی بر اطلاعات و تحلیل رفتار مشتریان بنگاه‌هاست. این دسته از مدل‌ها بیانگر این نکته هستند که چگونه یک تحلیل‌گر، عایدات یک سرمایه‌گذاری را پیش‌بینی کرده و محصولات جدید را در فرایند ارزش‌گذاری بررسی می‌کند. پیش‌بینی فروش محصولات همچنین به عنوان یک سیستم پشتیبان تصمیمات برای کارشناسان شرکت و سرمایه‌گذاران و مدیران، به ویژه هنگامی که سعی می‌شود به یک محصول یا خدمت جدید، جنبه تجاری داده شود، مهم است. پیش‌بینی دقیق به مدیران کمک می‌کند که راهبردها را توسعه، اولویت‌ها را شناسایی و منابع را به طور بهینه تخصیص دهند. در این پژوهش، پیشینه تاریخی و مبانی نظری مدل‌های نفوذ در بازار، جهت پیش‌بینی فروش محصولات جدید، شامل مدل کاملاً نوآورانه فوورت و وودلاک و مدل کاملاً تقلیدی فیشر و پری و مدل نفوذ ترکیبی باس تشریح خواهد شد. پارامترهای مؤثر را معرفی می‌کنیم و با فرضیات ثابت و نقاط ضعف و قوت این مدل‌ها آشنا می‌شویم. در ادامه با استفاده از روش رگرسیون چندگانه برای برآورد سطح اطمینان مدل و ضرایب آن، مدل را آزمون می‌کنیم. سپس از پارامترهای نوآوری (P) و تقلیدی (q) از نتایج مدل باس، جهت پیش‌بینی فروش محصولات جدید دارویی در صنایع داروسازی شرکت‌های بورسی تهران بهره می‌گیریم. برای انجام این پیش‌بینی از اطلاعات فروش10ساله 18 نوع محصول جدید دارویی در این شرکت‌ها استفاده کرده‌ایم.
    Abstract
    Sales forcasting models of new competitive products of a company are based on data and analysis of the firm’s costomers behaviors. These models reflect the fact that how an analyst, predicts the earnings of an investment and study the new products in the valuation process. Sales forcast of products as well as a decision support system for experts and investors and managers, especially when trying a new product or service in commercial aspect is so important. Accurate forecasting helps managers develop strategies, identify priorities and allocate resources optimally. In this study, historical and theoretical foundations of market diffusion models to forecast sales of new products, including Fourt and Woodlock innovative models and imitation model of Fisher and Perry and Bass diffusion model combined will be described. We introduce fixed parameters and will be familiar with assumptions and strengths and weaknesses of these models. Using a multiple regression model coefficients will test the validity level of our model and then use the innovation (P) and imitation (q) parameters of Bass model to forecast sales of new products in the pharmaceutical drug companies listed in Tehran stock exchange.10 -years sales information for the prediction of 18 new pharmaceutical products in several companies are used.