عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش حمایت مالی (تبلیغات روی پیراهن) در نگرش هواداران تیم های پر طرفدار لیگ برتر فوتبال ایران



    دانشجو در تاریخ ۰۹ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نقش حمایت مالی (تبلیغات روی پیراهن) در نگرش هواداران تیم های پر طرفدار لیگ برتر فوتبال ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61936
    تاریخ دفاع
    ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    محمود گودرزی

    هدف از این تحقیق، بررسی نقش حمایت مالی (تبلیغات روی پیراهن) در نگرش طرفداران تیم¬های پرطرفدار لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش این تحقیق توصیفی و با توجه به هدف از نوع کاربردی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه هواداران بالای 18 سال تیم¬های پرطرفدار لیگ برتر فوتبال (استقلال، تراکتورسازی و پرسپولیس) در سال 92-91 بود. روش نمونه¬گیری تحقیق حاضر طبقه¬ای - متناسب بود که نمونه¬ها به صورت تصادفی انتخاب شدند. از آنجا که حجم جامع? آماری بیش از 100 هزار نفر بود، بر اساس جدول نمونه گیری مورگان، تعداد نمونه¬ها حداقل باید 384 نفر باشد که با احتمال بیست درصد ریزش 500 پرسشنامه توزیع شد. از این تعداد پرسشنامه پخش شده، تعداد 424 پرسشنامه کامل با نرخ پاسخگویی 95% به¬درستی برگشت داده شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته¬ای بود که نقش حمایت مالی بر نگرش هواداران را در پنج مولفه شامل نگرش هواداران به دلایل حضور حامی مالی، آگاهی و علاقه به نام و نشان تجاری حامیان، ارتقاء تصویر حامیان مالی، قصد خرید و وفاداری می¬سنجید. روایی پرسشنامه به تایید 10 تن از اساتید حوزه مدیریت ورزشی رسید و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 83/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از دو روش آمار توصیفی (جداول و نمودارهای فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تی تک متغیره و آزمون فریدمن) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که حمایت مالی(تبلیغات روی پیراهن) به ترتیب بیشترین نقش را در افزایش آگاهی و علاقه، نگرش مثبت به حضور حامیان مالی، ارتقای تصویر حامیان مالی، وفاداری هواداران به محصولات حامیان مالی و افزایش قصد خرید هواداران از محصولات آنها داشته است. هم چنین، تنها در سه مولفه از بیست مولفه مورد بررسی حمایت مالی نقش نداشت که عبارت بودند از: خریداری محصولات حامیان مالی بدون درنظر گرفتن قیمت(664/0 = P)، پوشیدن پیراهن تیم محبوب که نام حامی روی آن درج شده (943/0 = P) و وجود رابطه احساسی با نام و نشان حامیان مالی (480/0 = P). در نهایت با توجه به نقش مثبت حمایت مالی در کلیه عوامل، سازمان¬ها و شرکت¬های تجاری می¬توانند با در نظر گرفتن کمیت و هویت هواداران، حمایت مالی ورزشی در فوتبال را به عنوان یکی از راهکارهای موثر ترویج محصولات و خدمات خود در نظر بگیرند.
    Abstract
    The aim of this research was to evaluate the role of sponsorship (advertising on shirts) on fans attitude of popular football clubs. The research method was descriptive. The statistical population of research were all fans of popular football clubs (Esteghlal, Tractorsazi and Persepolis) in 2012-13 season that have 18 and over years old. Sampling method was stratified. Since the population size was over than 100000 fans, according to Morgan’s sampling table, sample number was 384 fans. So 500 questionnaires were distributed randomly and 424 questionnaires was returned. The research instrument was a researcher made questionnaire 's that evaluate the attitude of fans through 20 questions in five parameters: attitude towards the sponsor's, awareness and interest to the brand, enhance the image of the sponsors, purchase intent and loyalty of fans. The validity of questionnaire was approved by 10 sports management professors and reliability of it was confirmed by Cronbach's alpha coefficient (? =0.83). Data analysis was done One sample T-test and Friedman test. Results showed that Sponsorship (shirt advertisement) had the significant role in increasing awareness and interest to sponsors, positive attitude toward sponsors, promoting the image of sponsors, enhance the purchase intent of fans and increase the loyalty of fans toward the products of sponsors. findings showed, only 3 of 20 components of questionnaire had no significant role on fans attitude that included: buy sponsor’s products regardless of price (P=0.664), wear club shirt that sponsor's name printed on it (P=0.943), and emotional relationship with the sponsor's name and logo (P=0.480).