عنوان پایان‌نامه

تاثیر آموزش هوش هیجانی بر عزت نفس و سازگاری اجتماعی دختران فراری



    دانشجو در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر آموزش هوش هیجانی بر عزت نفس و سازگاری اجتماعی دختران فراری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مشاوره مدرسه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53172
    تاریخ دفاع
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    جواد اژه ای

    چکیده این پژوهش به منظور تأثیر آموزش هوش هیجانی بر عزت نفس و سازگاری اجتماعی دختران فراری استان تهران (منطقه شمیرانات) انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل می¬باشد. جامعه آماری، کلیه دختران فراری مناطق سه گانه مراکز بهزیستی استان تهران بود که در سال (90-89) ساکن در آن مراکز بودند. نمونه گیری گروه دختران فراری با استفاده از روش تصادفی چند مرحله ای صورت گرفت. ابتدا از بین مناطق سه گانه بهزیستی استان تهران یک منطقه به تصادف انتخاب شد (شمیرانات) سپس از منطقه انتخاب شده 1یا2 مرکز نگهداری از دختران فراری به تصادف انتخاب گردید (مرکز مداخله در بحران و باز پروری ارشاد و مرکز آصف)، و در نهایت به صورت تصادفی تعداد 40 نفر گروه نمونه از بین مددجویان این مرکز انتخاب گردید که 20 نفر در گروه آزمایش و20 نفر در گروه کنترل جا داده شدند. قبل از شروع آموزش به گروه آزمایش، آزمون سازگاری اجتماعی و آزمون عزت نفس کوپراسمیت، برای هر دو گروه به عنوان پیش آزمون اجرا شد. سپس برنامه آموزش هوش هیجانی طی 10 جلسه به گروه آزمایشی آموزش داده شد. پس از پایان آموزش¬ها، آزمون¬ ها مجددأ برای هرگروه به عنوان پس آزمون اجرا گردید. داده¬ها با آزمون کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار کرفت. نتایج تحقیق نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر عزت نفس و ابعاد آن (خانوادگی، اجتماعی و عمومی) و همچنین سازگاری اجتماعی مؤثر می¬باشد و باعث افزایش این دو متغیر می¬شود. لازم به ذکر است که در ابعاد عزت نفس، بعد از آموزش هوش هیجانی، عزت نفس اجتماعی بیش از سایر ابعاد افزایش نشان داد.
    Abstract
    Abstract: This paper study’s the effect of emotion intelligence’s instruction on Runaway girl’s self-esteem and social adjustment. This is an interventional research with the theme of before after exam along side with control group in which 40elusive girls of Tehran’s Shemiranat region were examined.20people from the mentioned amount had been put in test and control group randomly. After that the test group was under education for10sessions.The data analyzed with Covariance analysis in order to meaningfulness of differences specification. Tools of this research are “The Honor” of Cooper Smith and “Behi ram Bel”social compatibility. Result: Data analysis showed that the emotion intelligence’s instruction statistically meaningful. Key words : Emotion Intelligence, Self-esteem, Social adjustment, Runaway girls