عنوان پایان‌نامه

شناسایی روش­های ورود به بازارهای نوظهور بین­المللی در شرکت­های کوچک و متوسط صنایع غذایی



    دانشجو در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی روش­های ورود به بازارهای نوظهور بین­المللی در شرکت­های کوچک و متوسط صنایع غذایی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 389;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59058
    تاریخ دفاع
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    مهران رضوانی

    با یکپارچگی اقتصاد جهانی، توسعه فعالیت‌های بین‌المللی، کاهش موانع تجاری در تبادلات میان کشور‌ها، و شدت گرفتن رقابت، بین‌المللی شدن به امری حیاتی برای بقا و توسعه فعالیت‌های بنگاه‌ها تبدیل شده است. از اینرو انتخاب سبک ورود به بازار بدلیل اینکه به تخصیص منابع مالی و انسانی قابل توجهی نیاز دارد که اغلب غیر قابل برگشت هستند، یکی از مهمترین تصمیمات راهبردی است که شرکت‌ها به منظور توسعه فعالیت‌های خود در سطح بین‌الملل باید به آن توجه کنند. صنایع غذایی یکی از صنایعی است که در ایران از پتانسیل بالایی در ارزآوری برخوردار بوده و سهم قابل توجهی از مشاغل ایجاد شده در ایران را به خود اختصاص داده است. از طرف دیگر با تنوع موجود در آب و هوا و کیفیت بالای محصولات غذایی ایران، صنایع غذایی از پتانسیل‌ بالای برای حضور در بازارهای بین‌المللی برخوردار است. یکی از بازارهای بین‌المللی که فرصت‌های بیشماری را بخصوص در مورد کالاهای اساسی (غذا، پوشاک و مسکن) فراهم کرده است، کشور عراق است که در زمره بازارهای نوظهور بین‌المللی قرار گرفته است. اما مطالعات اندکی وجود دارند که بین‌المللی شدن بنگاه‌هایی که خاستگاه آن‌ها کشور‌های درحال توسعه است، را مورد توجه قرار داده باشند. به عبارت دیگر فرایند بین‌المللی شدن شرکت‌هایی که خواستگاه آن‌ها کشورهای در حال توسعه (مانند ایران) است، در دوران جنینی خود قرار دارد. بدین ترتیب این مطالعه با هدف شناسایی روش‌های ورود شرکت‌های صنایع غذایی به بازار عراق در تلاش است تا دانشی بومی در خصوص روش‌های مرسوم و ابتکاری بکار گرفته شده توسط شرکت‌های صنایع غذایی برای حضور در بازارهای بین‌المللی نوظهوری با اقتضاءات کشور عراق فراهم آورد، تا شرکت‌هایی با شرایط مشابه از آن به عنوان راهکاری برای ارزیابی شرایط خود و انتخاب روش ورود مناسب برای ورود به این بازارها استفاده کنند. لازم به ذکر است که شناسایی عوامل تعیین کننده در انتخاب روش ورود به بازار و نیز ویژگی‌های کشور عراق به عنوان یک بازار نوظهور بین‌المللی در مقایسه با سایر بازارهای نوظهور بین‌المللی از دیگر خروجی‌های این تحقیق است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد پژوهش حاضر این است که ایران خود از ویژگی‌های مشابه بازارهای نوظهور برخوردار است. به عبارت دیگر تحقیق حاضر به مطالعه روش‌های ورود به بازار از یک بازار نوظهور به یک بازار نوظهور دیگر می‌پردازد. نتایج بررسی‌های صورت گرفته نشان داد که شرکت‌های مورد مطالعه همگی به منظور ورود به بازارهای عراق انواع روش‌ها که ذیل روش صادرات غیر مستقیم و صادرات مستقیم قرار می‌گیرند را، در مقاطع مختلف زمانی و در گام‌های مختلف توسعه فعالیت‌ها، بر اساس سطح تعهد، استمرار فعالیت‌ها و میزان افزایش دانش و آگاهی از بازار عراق مورد استفاده قرار داده‌اند. در واقع پس از شناسایی صادرات به عنوان روش ورود به بازار در تمامی بنگاه‌های مورد مالعه، با بررسی‌های عمیق‌تر مشخص شد که هر یک از شرکت‌ها در دوره‌های مختلف، روش‌های صادراتی مختلفی را با توجه به اقتضاءات خود بکار گرفته‌اند. از اینرو نتایج تحقیق حاکی از آن بود که انتخاب روش‌های ورود به بازار عراق به عنوان یک بازار نوظهور بین‌المللی در بنگاه‌های مورد مطالعه از نوعی فرایند تکاملی تبعیت می‌کند. واژه‌های کلیدی: بین‌المللی شدن، روش ورود به بازار بین‌المللی، بازارهای نوظهور بین‌المللی، صنایع غذایی، عراق
    Abstract
    With integration of global economy, development of international activities, reduction of trade barriers in the exchanges between countries as well as intensification of competition; internationalization is changed to a crucial issue for the survival and development of the firms. Therefore, foreign market entry mode selection due to the need for allocation of financial and human resources which are mostly irreversible is one of the strategic decisions which should be considered by a company to develop its activities at the international level. Food industry is one of the industries which has great potential for making foreign currency in Iran and have a significant proportion of the jobs created in this country. On the other hand, with the diversity of climate and high quality of food products, the food industry has a high potential for the presence in the international market. Iraq is one of the international markets which has provided numerous opportunities, particularly in the field of essential goods (food, clothing and housing) and is placed among the emerging markets international. But there are a few studies about internationalization of the firms that their origins are developing countries. In other words, the internationalization process of the firms that their origins are developing countries (such as Iran) is in embryonic periods. Therefore, this study, aiming identification of the manners of entering the food industries companies into Iraq market, tries to develop a local knowledge about the common and innovative methods used by the food companies in order to enter into international emerging markets regarding Iraq's conditions, so the finding can be used by the companies with similar conditions as a procedure for evaluating their conditions and selection of a suitable method for entering to such markets. It is worth noting that identification of the determinant factors in selection of suitable modes of entering into the market as well as the features of Iraq as an international emerging market compared to the other international emerging countries are the other results of this research. One of the unique features of this research is that Iran has the similar characteristics of the emerging markets. On other words, the foreign market entry modes from an emerging market into another emerging market are studied in this research. The results of the studies show that the studied companies have applied all different methods which are included in the indirect and direct export mode to enter into Iraqi markets in different sections of time and in different steps of activities development based on their commitment levels, continuity of operations and the amount of their knowledge of Iraq's market. In fact, after identifying the export as a mode of entry into Iraq in the all studied firms as well as making deep analysis it is revealed that each of the companies in the different periods has applied different export methods according to their conditions. Therefore, the results of the research show that the selection of entry methods into Iraq's market as an emerging market international among the study firms follows an evolutionary process. Keywords: Internationalization, Foreign Market Entry modes, International Emerging markets, Food Industries, Iraq