عنوان پایان‌نامه

امکان سنجی جایگزینی خودروهای مرسوم در ایران با خودروهای ترکیبی پلاگین با توجه به محدودیت های شبکه



    دانشجو در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "امکان سنجی جایگزینی خودروهای مرسوم در ایران با خودروهای ترکیبی پلاگین با توجه به محدودیت های شبکه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده برق و کامپیوتر شماره ثبت: E2042;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53022
    تاریخ دفاع
    ۱۱ بهمن ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    بهزاد آسایی

    در این پایان نامه با توجه به روش قیمت گذاری برق در مناطق مختلف، الگوی مصرف در نواحی مختلف ایران، قیمت سوخت و هزینه اضافی که باید بابت خرید این خودروها پرداخته شود، تحلیلی اقتصادی صورت گرفته و به دنبال آن راهکارها و روش¬هایی جهت اقتصادی¬تر شدن خرید این خودروها ارائه گردیده است. مقایسه بین روش محاسبه قیمت در ایران و روش قیمت گذاری با توجه به زمان استفاده نشان می¬دهد که خرید خودروهای پلاگین با روش زمان استفاده، اقتصادی ¬می¬باشد. روش دیگری که ارائه شده، شارژ این خودروها با برق مشاعات آپارتمان¬ها بود که این روش نیز اقتصادی است. موضوع دیگری که در این پایان¬نامه بررسی شده، تأثیرات اضافه کردن بار الکتریکی حاصل از شارژ این خودروها روی شبکه با توجه به محدودیت¬هایی که وجود دارد، می¬باشد. به طور کلی سعی شده که به صورت فنی و اقتصادی در مناطق مختلف ایران درصد جایگزینی برای خودروهای پلاگین به دست آید. برای این تحلیل، شبکه ایران به چندین منطقه تقسیم شده و مدلی برای این مناطق ارائه گردیده که هرکدام از این نواحی خود منابع تولید و مصرف جداگانه¬ای دارند و توسط خطوط انتقال اصلی به هم وصل شده¬اند. همچنین مدلی برای به دست آوردن میزان آلودگی نیروگاه¬ها ارائه شده است. این تحلیل روی شبکه ایران تا سال 2025 با توجه به پیش بینی¬های صورت گرفته جهت توسعه برای قسمت¬های مختلف انجام گرفته است. اجرای این تحلیل روی شبکه ایران نیازمند مدلی برای خطوط انتقال، ظرفیت تولیدی در مناطق مختلف و مصرف در آن نواحی می¬باشد. پس از اجرای این مدل‌سازی و انجام پخش بار بین این نواحی با توجه به محدودیت¬های موجود نشان داده شد که اکثر مناطق ایران قابلیت داشتن تعداد قابل توجهی از این خودروها را دارند. البته این تحلیل برای سناریوهای مختلف انجام گرفته و نشان داده شده که در ایران برای بدترین حالت (در نظر نگرفتن نیروگا¬ه¬های آبی و انرژی نو) امکان جایگزینی تا 60% وجود دارد. این درصد با در نظر گرفتن تولید تمام نیروگا¬ه¬ها نزدیک به 72% خواهد بود.
    Abstract
    Transportation is one of the sectors that directly touches the major challenges that energy utilities are faced with, namely, the signi?cant increase in energy demand and environmental issues. In view of these concerns and the problems with the supply of oil, the pursuit of alternative fuels for supplying the future energy demand of the transport sector has gained much attention. The future of transportation is believed to be based on electric drives in PEVs and PHEVs. For this transition to plug-in vehicles some studies should be considered. In this thesis according to demand response program in Iran, power demand in different zones, fuel cost and premium cost of these vehicles, economic analysis has be done and some methods are proposed to make these vehicle economically viable.On the other hand, in this thesis power systems studies have be prepared for the possible impacts of these new types of loads on the system by considering the electricity grid constraints.. This thesis investigates the technical and economic feasibility of transition to these types of vehicles in different zones of Iran. These planning models are based on decomposing the region under study into different zones, where the main power generation and electricity load centers are located, and considering the major transmission corridors among them.An emission cost model of generation is first developed to account for the environmental impacts of the extra load on the electricity grid due to the introduction of PHEVs. This analysis was done on Iran’s grid according to forecasting development for different sectors by 2025. Applying the models requires the development of models for Iran’s transmission network, generation capacity and base-load demand during the planning study.Applying this model and power flow between these zones based on grid constraint show that Iran has potential to have this transition to PHEVs in different zones.