عنوان پایاننامه
تاثیر جنسیت.سطح مهارت و نوع مهارت بر کارکردهای یادگیری مشاهده ای ورزشکاران
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی و علوم ورزشی - رفتار حرکتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54100;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 887;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54100;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 887
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- محمدصابر ستوده
- استاد راهنما
- رسول حمایت طلب
- چکیده
- هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی اثر متغیرهای جنسیت (زن و مرد)، سطح مهارت (نخبه و غیرنخبه) و نوع مهارت (باز و بسته) بر کارکردهای یادگیری مشاهده ای (مهارت، استراتژی و اجرا) در تکواندوکاران بود، سبک کیوروگی (مبارزه آزاد) بعنوان مهارت باز و سبک پومسه (اجرای فرم) بعنوان مهارت بسته در نظر گرفته شد. در ادامه 165 تکواندوکار مرد و 85 تکواندوکار زن (168 کیوروگی و 78 پومسه) به طور داوطلبانه به پرسشنامه کارکردهای یادگیری مشاهده ای پاسخ دادند. این پرسشنامه سه کارکرد یادگیری مشاهده ای را می سنجد که شامل 1) مهارت 2) استراتژی و 3) اجرا می شود. پس از جمع آوری پرسشنامه ها در ابتدا از آزمون کلوموگروف-اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن داده ها استفاده شد و سپس از آزمون های تحلیل واریانس یک راهه جهت تعیین تفاوت بین گروه های مختلف (باشگاهی، استانی، دانشگاهی، ملی و بین المللی) استفاده شد، با توجه به نتایج آزمون تحلیل واریانس یک راهه ورزشکاران سطح دانشجویی، ملی و بین المللی بعنوان نخبه و ورزشکاران سطوح استانی و باشگاهی بعنوان غیر نخبه در نظر گرفته شدند. در مرحله بعد از آزمون تحلیل واریانس عاملی جهت تعیین تفاوت بین سطح نخبه و غیر نخبه، ورزشکاران زن و مرد و مهارت های باز و بسته استفاده شد و پس از آن در یک طرح 2(سطح رقابت) × 2(جنسیت)؛ 2(نوع مهارت) × 2(جنسیت)؛ 2(سطح رقابت) × 2(نوع مهارت) به بررسی اثر تعاملی متغیرهای تحقیق پرداخته شد. کلیه آزمون های آماری توسط نرم افزار SPSS نسخه 19 و در سطح معنی داری 05/0=a انجام شد. نتایج بدست آمده از آزمون های آماری نشان داد که بین زنان و مردان در استفاده از کارکردهای یادگیری مشاهده ای تفاوت معنی داری وجود ندارد، بین ورزشکاران مهارت های باز و بسته در استفاده از کارکردهای یادگیری مشاهده ای تفاوت معنی داری وجود دارد؛ بین ورزشکاران نخبه و غیرنخبه در استفاده از کارکردهای یادگیری مشاهده ای تفاوت معنی داری وجود دارد. اثر تعاملی نوع مهارت و جنسیت معنی داری نبود، اثر تعاملی نوع مهارت و سطح مهارت معنی دار بود و اثر تعاملی جنسیت و سطح مهارت نیز معنی دار نبود.
- Abstract
- The purpose of this study was to investigate the effect of gender (male & female), skill level (elite & non-elite) and skill type (open & closed) on functions of observational learning (skill, strategy and performance). Kiurogi style (free competition) was open skill and Poomsae style selected against closed skills. 165 male and 85 female Taekwondo athletes (168 Kiurogi & 78 Poomsae) volunteered to answer the functions of observational learning questionnaire FOLQ. FOLQ assess 3 functions of observational learning 1) skill, 2) strategy and 3) performance. After collecting data to assess normality of data we used K-S test, and then the one-way ANOVA used to determination of elite and non-elite level. According to ANOVA test athletes in levels varsity, national and international selected in elite group and province and club athletes selected in non-elite group. Factorial analysis was used to determination of difference between elite vs non-elite, male vs female, and open vs closed skill athletes. A 2 (gender) × 2(skill level), a 2(skill level) × 2(skill type) and a 2(gender) × (skill type) mixed analysis of variance was conducted to determine interactive effect of variables. All statistical analysis was used by SPSS version 19 at a=.05. Results of factorial analysis revealed that there were a significant difference between elite and non-elite athlete’s use of observational learning and also a significant difference was between open and closed skill’s use of observational learning, however there wasn’t difference between male and female athletes. The interactive effect between gender and skill type, and gender and skill level were not significant, however the interactive effect of skill type and skill level was significant. Key words: observational learning, elite, non-elite, strategy, performance, skill