مطالعه تطبیقی کیفیت خدمات آموزشی به دانشجویان در دانشگاه های تهران و تربیت مدرس با استفاده از مدل سرکوال ( مطالعه موردی : گروه های آموزشی علو انسانی)
- دانشجو
- امین پروری
- استاد راهنما
- خدایار ابیلی
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50749;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-1706
- تاریخ دفاع
- ۲۶ مهر ۱۳۹۰
- چکیده
- چکیده فارسی : هدف پژوهش حاضر ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده در گروه های آموزشی علوم انسانی دو دانشگاه تهران و تربیت مدرس در گروه های علوم انسانی با استفاده مدل سروکوآل است. روش نمونه گیری در پژوهش حاضر روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی است که از این طریق 390 دانشجو به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده¬ها از پرسشنامه سروکوآل استفاده شد. روش تحلیل داده ها روش t مستقل و وابسته می باشد. نتایج نشان داد که میانگین در برخی از گروه¬ها به نفع دانشگاه تهران و در برخی از گروه¬ها به نفع دانشگاه تربیت مدرس معنادار بود. پیشنهاد می شود که برای بالا بردن کیفیت خدمات آموزشی، آموزش شیوه های نوین تدریس و آموزش به مدرسان(استادان) به منظور تسهیل بحث و تبادل نظر درباره موضوع درس در کلاس و آماده نمودن دانشجویان برای شغل آینده، اختصاص دادن وقتی معین از سوی اساتید برای پاسخ و توضیح مطالب برای دانشجویان خارج از ساعات کلاس، افزایش منابع مطالعاتی برای دانشجویان، رفتار توام با احترام اساتید با دانشجویان، اعمال نظرات و پیشنهادات دانشجویان درباره مسائل آموزشی در برنامه های آموزشی، سهولت دسترسی دانشجویان به مدیریت برای انتقال نظرات و پیشنهادات خود درباره مسائل آموزشی، وجود منابع اطلاعاتی کافی برای افزایش آگاهی تخصصی دانشجو در بهبود کیفیت خدمات آموزشی، متناسب سازی تعداد استاد به دانشجو، کنترل مستمر اساتید و کارکنان، مؤثر خواهد بود. همچنین برای کاهش این شکاف ها، کارگاه های آموزش نحوه خدمت به مشتریان و برقراری ارتباط با آنان و نیز کارگاه هایی در جهت افزایش مهارت های فنی کارکنان برگزار شود، و برای بهبود وضعیت ظاهری، فضاها و امکانات آموزشی، منابع بیشتری تخصیص یابد. واژگان کلیدی : سروکوآل، خدمات آموزشی، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس
- Abstract
- Abstract: The purpose of this reaserch is comparison of the educational service quality in university of Tehran and tarbiat modares (Human science groups). The sample size is 390 student. In the present research the sampling method is stratified sampling ratio. Data collected with SERVQUAL questionnaire. This questionnaire consists of two parts regarding customer's perceptions and expectations about the quality of service. SERVQUAL questionnaire measures the five aspects of service which include assurance, responsiveness, empathy, reliability and tangibles. In order to analyze research data, descriptive statistics, t were conducted. The results demonstrated that in five SERVQUAL dimensions there was a negative quality gap (p<0.05) in all groups. Thus, improvements are needed across in five dimensions. Also , to reduce this gap, the workshops and training on how to contact their customer service and technical staff to be held workshops to increase skills, and to improve the physical environment, facilities and training, allocating more resources. Keywords: Servqual, educational services, University of Tehran, tarbiyat modares university