عنوان پایان‌نامه

ارتباط بین توانمندیسازی ورفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی شهر کرمان



    دانشجو در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارتباط بین توانمندیسازی ورفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی شهر کرمان" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 903;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56327
    تاریخ دفاع
    ۲۷ شهریور ۱۳۹۰

    هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین توانمندسازی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی شهر کرمان بود. این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه معلمان تربیت بدنی شهر کرمان بود(120نفر در ناحیه یک و 110 نفر در ناحیه دو). بر اساس جدول مورگان تعداد 144 نفر به عنوان نمونه تحقیق و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و تعداد 127پرسشنامه جمع آوری شد. ابزار گردآوری پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر (1995) و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانیپودساکف (1990) بود. روایی پرسشنامه ها به تایید ده تن از اساتید متخصص حوزه مدیریت ورزشی رسید. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه توانمندسازی 85/0 و برای پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی 76/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی(آزمون کلموگروف اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون t ، رگرسیون چندمتغیره) مورد سنجش قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد بین توانمندسازی و رفتارشهروندی سازمانی معلمان ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد و بین مولفه های احساس موثر بودن، احساس اختیار، احساس معنی داری، احساس شایستگی و احساس اعتماد با رفتار شهروندی سازمانی ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین توانمند سازی معلمان زن و مرد و رفتارشهروندی سازمانی معلمان زن و مرد تفاوت معنی داری وجود ندارد. از بین مؤلفه های توانمندسازی، احساس موثر بودن (29/0=?)، احساس معنی داری (28/0=?) و احساس اعتماد (16/0=?) به ترتیب مهمترین پیش بین های رفتار شهروندی سازمانی هستند. باتوجه به نتایج تحقیق می توان گفت توانمند سازی معلمان باعث بهبود رفتار های شهروندی سازمانی آنها می شود.
    Abstract
    The purpose of this study was to examine the relationship between Empowerment and organizational citizenship behavior of physical education teachers. The population of this study includes the entire of teachers in Kerman (N=230). The sample was selected by utilizing simple random sampling and the size of sample was identified based on Morgan's table equal with 144 that 127 questionnaires (%88) were returned. The data was gathered by two questionnaires: 1. Spreitzer’s empowerment questionnaire (1995); 2. Organizational behavior citizenship questionnaire from Podsakoff (1990). The validity of questionnaires approved by 10 experts in sports management. The reliability of questionnaires also was approved by Cronbach’s alpha coefficient, 0/85 and 0/76, respectively. The analysis of data was assessed in two distinct levels: descriptive and inferential statistics (Pierson correlation coefficient, multiple regression & independent t-test). The results showed that there was a positive significant relationship between empowerment and organizational citizenship behavior. Also, there was a positive significant relationship between dimensions of empowerment (i.e. self-efficacy, self-determination, meaning, competence, and trust) and organizational citizenship behavior. Furthermore, there wasn’t a significant difference between empowerment rate of women and men. In addition to, dimensions of self-efficacy (?= 0/29), meaning (?= 0/28) and trust (?= 0/16) were significant predictors for organizational citizenship behavior of P. E. teachers. Hence, it could be said that empowerment of improved organizational citizenship behavior.