شناسایی عوامل اثرگذار بر تشکیل شرکتهای انشعابی مبتنی بر نتایج پژوهش های دانشگاهی - مورد دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 299;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54372
- تاریخ دفاع
- ۲۲ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- امیر پورسلطانی
- استاد راهنما
- سیدمصطفی رضوی
- چکیده
- در جهان امروز نقش تولید دانش در ایجاد مزیت رقابتی و توسع? اقتصادی منطقهای کاملاً شناخته شده است. دانشگاهها که از مهمترین مراکز تولید دانش هستند دارای جایگاهی ارزنده در این توسعه هستند. تجاریسازی دانش نقشی است که دانشگاههای پیشرو در این زمینه ایفا میکنند. یکی از مؤثرترین شیوههای تجاریسازی دانش ایجاد شرکتهای انشعابی از دانشگاهها است. پژوهشها نشان میدهند که: این شرکتها باعث ارتقاء توسع? اقتصادی در منطق? خود میشوند، فناوریهای دانشگاهی را به تولیدات اقتصادی تبدیل میکنند، به دانشگاهها در مأموریتهای پژوهشی و آموزشی که بر عهده دارند کمک میکنند، کارآیی بسیار بالایی دارند، و نهایتاً این که در دانشگاههایی که دارایی فکری آنها منبع درآمدی برای آنها محسوب میشوند، ایجاد شرکتهای دانشگاهی برای دانشگاهها سودآورتر از فروش امتیاز بهرهبرداری از اختراعات و فناوریهای ابداع شده در دانشگاهها به شرکتهای موجود است. نحوه تشکیل این شرکتها در اقتصادهای مختلف، متفاوت است. با توجه به وجود تفاوتهای بنیادین در ویژگیهای فردی ایرانیان و عوامل محیطی و سازمانی در کشور و به طور مشخص دانشگاههای تهران، به نظر میرسد تشکیل شرکتهای انشعابی از الگوهای متفاوتی تبعیت میکند. این مطالعه عوامل مؤثر بر تشکیل شرکتهای انشعابی از دانشگاه را در این شرایط مورد بررسی قرار میدهد. واژه¬های کلیدی: شرکتهای انشعابی ازدانشگاه، دانشگاههای تهران، تجاری سازی دانش، اقتصاد دانشبنیان
- Abstract
- A university spin-off (USO) is ‘‘a new company founded to exploit a piece of intellectual property created in an academic institution’’. USOs enhance local economic development. Research has shown that spinoffs generate high levels of economic value-added, provide an important source of jobs, particularly for highly educated people, induce the additional private sector investment in university inventions that is necessary to commercialize technology; and tend to locate close to the universities that spawn them. Spinoffs enhance the commercialization of university technologies that would otherwise go undeveloped because they are too uncertain for established companies to pursue or because they involve tacit knowledge and require additional inventor involvement to be commercialized successfully. Spinoffs help universities with their primary missions of research and teaching. USOs enhance the scholarly productivity of academic researchers, providing additional funding for research. USOs also help universities to attract and retain faculty by supplementing faculty compensation. Furthermore, spinoffs facilitate the training of students by providing professors with knowledge of the commercial development of technology. Moreover, USOs are more effective at generating income for universities than licensing to established companies because spinoffs permit universities to obtain equity in licensees, and equity allows universities to profit from the success of licensees in general rather than from the commercialization of specific pieces of technology. USOs also overcome problems in appropriating the value of intellectual property through the exercise of legal rights, provide a greater incentive for licensees to expend effort to further develop university technologies, and allow universities to obtain financial returns from their technologies prior to the successful commercialization of the technology through the sale of equity in an IPO. Pattern of University spinoffs formation varies between deferent economies regarding their cultural and environmental backgrounds. Identifying and boosting real enablers for this process may help an economy to maximize benefits from capitals spent in their higher education. In this research we have tried to identify effective factors on formation of research based university spin-offs in Tehran universities. Keywords: University Spinoff, Tehran, Knowledge Commercialization, Company Formation