عنوان پایان‌نامه

محتوای کتاب درسی تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی ،در ارتباط با آموزش روش های پژوهش به دانش آموزان



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "محتوای کتاب درسی تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی ،در ارتباط با آموزش روش های پژوهش به دانش آموزان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50755;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-1709;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-1709
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    جواد اژه ای

    چکیده این پژوهش درصدد شناسایی و توصیف سیمای کتب درسی تعلیمات اجتماعی دوره دبستان به تفکیک موضوعات درسی و پایه های تحصیلی به لحاظ ویژگی ها و شاخص های پژوهشی و مسأله محوری بوده است . برای دست یابی به هدف پژوهش سوال هایی مطرح گردید : 1) وضع موجود محتوی برنامه های درسی کتب تعلیمات اجتماعی دور? دبستان با تاکید بر رویکرد حل مسأله و پژوهش محوری چگونه است ؟ 2) راهبردهای تجدید نظر ، اصلاح و تقویت محتوی و برنامه های درسی کتب تعلیمات اجتماعی دوره دبستان براساس روش های پژوهش و مسأله محوری کدامند ؟ جامعه آماری تحقیق عبارتست از کتب تعلیمات اجتماعی پایه های سوم ، چهارم و پنجم دوره ی ابتدایی چاپ سال تحصیلی 90-1389 وزارت آموزش و پرورش ایران . ابزار پژوهش برای تحلیل محتوای کتب تعلیمات اجتماعی استفاده از تکنیک ویلیام رومی می باشد که با در نمونه گیری کتب تعلیمات اجتماعی دوره ی ابتدایی ، هر کتاب به سه بخش آغازی ، میانی و پایانی تقسیم شده است و از هر بخش ده صفحه بصورت تصادفی انتخاب گردیده است که این ده صفحه شامل سرفصل ها ، شرح زیر اشکال، تمرین های یا فعالیت ها نمی باشد . برای تجزیه و تحلیل داده ها ، از آمار توصیفی شامل جدول توزیع فراوانی درصد و نمودارها استفاده شده است . درمجموع نتایج بدست آمده از تحلیل محتوی کتب تعلیمات اجتماعی دوره ی دبستان به تفکیک پایه های سوم تا پنجم مبتنی بر روش پژوهش ، حاکی از آن است که کتاب تعلیمات اجتماعی پایه پنجم دارای بیش ترین ویژگی پژوهشی و تعلیمات اجتماعی پایه سوم دارای کم ترین ویژگی پژوهشی بوده است . کلید واژه ها : تحلیل محتوا – تعلیمات اجتماعی – روش های پژوهش – دانش آموز .
    Abstract
    Abstract : This research is to recognize and describe School books feature of Civic education of elementary school based on Lesson topics, Separation and education grades based on properties and indexes of research and Problem – based . Some questions were discussed to reach to the research aim : 1) How is the recent position of civic education books schedules, content of elementary school that has stress on process of Problem – Solving and research – based ? 2) What are reconsideration guidelines, Correction and support of Civic education books, Schedules and content of elementary school based on the research methods and problem – based ? The Society statistics of research are civic education books of grades three . Four and five from elementary school , printed in 1389-1390 education ministry of Iran . This research tool uses William Romey technique to analyse civic education books, content . Each book is divided in 3 parts begining , middling , ending based on Civic education books, Sampling of elementary school and ten pages are Chosen randomly from each part that these ten pages aren, t included in headings ,explanation under shapes . practices or activities . Descriptive statistics Containing frequency distribution Chart of percent and schemas has bean used to analyse datas . Totally , Findings of civic education books, analysis of elementary school separated in grades from three to five based on research method contain 8 civic education book of grade five has the most research properties and civic education book of grade three has the least research properties . Key words : Content analysis - civic education - research methods – student .