عنوان پایان‌نامه

تبلیغات بریتانیایی در جنگ جهانی دوم: کاربرد مدل لس‎ول در پوشش رسانه‎ای



    دانشجو در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تبلیغات بریتانیایی در جنگ جهانی دوم: کاربرد مدل لس‎ول در پوشش رسانه‎ای" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مطالعات بریتانیا
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: GBR13 45 1390;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57329
    تاریخ دفاع
    ۱۳ مهر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    یونس شکرخواه

    در جهان امروز تاثیر تبلیغات در فرآیند سمت و سو دادن خط فکری و تصمیم گیری هر یک از افراد جامعه و نیز واحدهای اجتماعی انکار ناپذیر میباشد. بررسی رویدادهای تاریخی بین ملل و اقوام مختلف نیز بیانگر آن است که حکومت ها از دیرباز به تاثیر تبلیغات واقف بوده اند. بطوریکه غالب تهاجمات نظامی با پیش زمینه ای از کاربرد بوق و کرنای داخلی (جهت تهییج سربازان خودی) و اتهامات اغلب واهی برای دشمن توام بوده است. درقرون جدید بدلیل توسعه روزافزون ارتباطات جمعی، تبلیغات سیاسی و انتخاب ساز و کار شایسته برای ارائه آن در شکل دهی افکار عمومی جوامع نقش مهمی را ایفا می نماید. در این نوشتار چگونگی تبلیغات سیاسی بریتانیا در جنگ دوم جهانی در دو مقطع مختلف زمانی تحت عناوین "نبرد بریتانیا" و "گسیل تبلیغات رسانه ای به فرانسه اشغالی" بعنوان نمونه هایی از شیوه فعالیت مبلغان جزیره در طی جنگ های بین المللی مورد کند و کاو قرار گرفته است. بررسی نوع فعالیت، ابزار، گروه های مسئول، مخاطبین تبلیغات ، اهداف و روش های نیل به مقاصد مزبور، چهارچوب این تحقیق را تشکیل میدهند. سابقه تاریخی بریتانیا از زمان به قدرت رسیدن مدل حکومتی سلطنت مشروطه و توانایی چشمگیر این کشور در عرصه پروپاگاندا زمینه را برای موفقیت بریتانیا در نبرد رسانه ای جنگ جهانی اول فراهم کرد. با شروع جنگ جهانی دوم بریتانیا خود را در تقابل با کشوری یافت که به اهمیت تبلیغات سیاسی پی برده بود. یورش همه جانبه آلمان، بریتانیا را برای احیای قدرت رسانه ای از دست رفته خود به تکاپو وا داشت. جنگ جهانی دوم به مثابه یک مرحله گذار برای شکل گیری قوای جدید تبلیغات رسانه ای بریتانیا عمل نمود. در طی جنگ نهادهای متعددی عهده دار ایجاد پروپاگاندا شدند. در ابتدا حیطه وظایف بسیاری از آنها در تلاقی با یکدیگر بود. پس از طی مراحل آغازین جنگ جهانی و با تشکیل دفتر اجرایی جنگ سیاسی، هماهنگی بهتری بین این ارگان ها ایجاد گردید. اهداف اصلی تبلیغات سیاسی بریتانیا عبارت بودند از حفظ روحیه مقاومت ملی، تحریک امریکا برای ورود به عرصه نبرد و ترمیم روابط با مردم فرانسه اشغالی وتشویق آنها به مبارزه با دشمن مشترک. واژگان کلیدی: پروپاگاندا، تبلیغات سیاسی بریتانیا، جنگ جهانی دوم، دفتر اجرایی جنگ سیاسی، رسانه.
    Abstract
    The modern era has seen a rise in significance and prominence of mass media in general and propaganda in particular as an important device utilized by authorities in shaping the general opinion and public attitude. The importance of obtaining and operating an effective propaganda machine became one of the higher priorities of different political entities during the 20th century. War time politics escalated the need for securing a functional and efficient mass media and propaganda outlet. With the introduction of new technologies and modern means of communication such as Radio, this effort was greatly reinvigorated. On the other hand old tactics and approaches had become more or less obsolete and in dire need of an overhaul. This research focuses on Britain’s attempts at political propaganda during the course of the Second World War. For this purpose two different historical epochs have been chosen for analysis: “The Battle of Britain” and “Propaganda to Occupied France”. The entities responsible for dissemination of propaganda, means of communication, the contents of the media and its massages, the targets of propaganda or simply the “audience” and the effects of propaganda are some of the focal points in the outline of the research. Since the establishment of constitutional monarchy, the use of mass persuasion in reaching a general consensus had become a prominent and vital aspect of British political scene. This rich background in utilizing political propaganda enabled the Britons to be quite a few steps ahead of the Continental Europe which in turn coincided with their triumph in the WWI. With the start of the Second World War Britain encountered an opposition that had acknowledged the importance of mass persuasion and propaganda and had prepared accordingly. Faced with the German onslaught on and off the battlefield, the British propaganda machine had to undergo a difficult transitional period to reach the much needed efficacy and efficiency. Different offices, in charge of propaganda, were established. Many of these early entities had overlapping boundaries which coupled with the early war confusions lead to chaos. But as Britain survived the initial stages of the battle and with the introduction of the Political Warfare Executive, British propaganda reemerged as an important factor in political equations. The main objectives of British propaganda were maintaining domestic morale, coaxing the United States to join the fray of battle and projecting a more favorable image of the British government to France and encouraging the French to fight back against the common enemy. Key words: Battle of Britain, Occupied France, Political Warfare Executive, Propaganda, Mass Media, Second World War.