عنوان پایان‌نامه

بررسی عوامل اجتماعی موثر بر مشارکت اجتماعی و داوطلبانه جوانان در سازمان های مردم نهاد شهرستان دامغان ( با تاکید بر سرمایه اجتماعی ) ابوالفضل عزیزیان




    رشته تحصیلی
    مطالعات جوانان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55707;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4451
    تاریخ دفاع
    ۱۰ مهر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    سیدضیاء هاشمی

    سازمان‌های مردم نهاد پدیده‌های جدیدی در حیات اجتماعی هستند که با جذب و بسیج نیروهای مردمی و داوطلب،در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی وسیاسی به منظور بهبود وضعیت جامعه، رفع کاستی‌ها و بروز توانایی‌ها و دیدگاه‌ها به فعالیت می‌پردازند. در این تحقیق به دنبال بررسی عوامل موثر بر مشارکت اجتماعی و داوطلبانه جوانان در سازمان‌های مردم نهاد (شهرستان دامغان) با تاکید بر سرمایه اجتماعی هستیم. بدین منطور با بررسی نظریه‌ها و ادبیات موجود درخصوص مشارکت اجتماعی و اهمیت آن، نظریه‌های مرتبط با سازمان‌های غیر دولتی در قالب نطریه‌های کلاسیک و جنبش‌های جدید اجتماعی و همچنین دیدگاه‌های اندیشمندان و نظریه پردازان سرمایه اجتماعی پرداخته ایم. فرض تحقیق بر این بود است که سرمایه اجتماعی و شاخص‌های آن (اعتماد اجتماعی، شبکه روابط، تعامل اجتماعی، علایق یاری گرانه) بر مشارکت جوانان در سازمان‌ها موثر می‌باشد. روش مورد استفاده در این تحقیق پیمایش و شیوه‌ی نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده می‌باشد. جامعه آماری شامل جوانان30-15 ساله ساکن شهرستان دامغان است که عضویت غیر فعال یا فعال در سازمان‌های مردم نهاد دارند. حجم کل جامعه آماری 8148 و حجم نمونه 195 نفر است. اطلاعات مورد نیاز با کاربرد پرسشنامه جمع آوری شده و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته‌اند.نتایج نشان می‌دهد که تمامی شاخص هایی که برای سرمایه اجتماعی برشمردیم بر میزان مشارکت موثر است و با افزایش آن‌ها میزان مشارکت هم افزایش می‌یابد، اما دو شاخص اعتماد اجتماعی و علایق یاری‌گرانه دارای تاثیر بیشتری نسبت به سایر شاخص ها می‌باشند. همچنین جوانان دارای پایگاه اجتماعی-اقتصادی بالاتر و دارای تحصیلات بیشتر مشارکت بیشتری در سازمان‌های مردم نهاد دارند. متغیر جنسیت و سن تاثیر قابل توجهی بر میزان مشارکت جوانان ندارند اما جوانان متأهل به میزان قابل توجهی نسبت به جوانان مجرد از مشارکت اجتماعی کمتری در سازمان‌های مردم نهاد برخورداراند. علاوه بر این تاثیر عوامل مختلف از قبیل گروه دوستان، رسانه و خانواده بر تشویق و ترغیب جوانان به مشارکت در سازمان‌های مردم نهاد را سنجیده که تاثیر گذارترین عامل، گروه دوستان بوده و کمترین تاثیر را رسانه‌های جمعی بر ترغیب جوانان داشته‌اند. واژگان کلیدی:سازمان‌های مردم نهاد،مشارکت،سرمایه اجتماعی
    Abstract
    public organizations are new invents in the social life that are growing increasingly in recent years .these organizations attract and mobilize the volunteers in the cultural, social, economical, and political fields trying to improve society situation and remove limitations and show the abilities and approaches. In this research we study effective factors on the youth willingly social participation in the public organizations (Damqan city), with emphasis on the social capital. For this reason we studied approaches and literatures about the social participation and its importance ,theories about the public organizations including classical theories and resent social revolutions, intellectual and social capital theorists viewpoints supposing that the social capital and their indexes (social confidence, relations networks, social relationship, and assistant interests)are affecting on the youth's participation in the organizations. The method that we applied in this research is evaluation and random sampling method. Statistic community was youth between 15-30 ages old living in Damqan that are passive or active members in public organizations. The total number of statistic community was 8148 and sample mass was 195 person. Essential data was collected from question forms and their statistic analyses. Findings show that whole counted indicators for social capital are effective on the rate of participation and as those are increased the social participation are developed. But two indicators; the social confidence and assistant interests are more effective. Also the youth with highest social-economical place and with highest educational degree have more participation in the public organizations. Two variables; age and gender aren't noteworthy in this case but unmarried youth are more effective in the social participation from married. Furthermore different groups' effect like friendly groups, media, and families in the youth encourage to the participation in the public organizations were investigated and we find out that friendly groups have more effect in this case and media has less. Keywords: public organizations, social participation, social capital