عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر مهارتهای زندگی در سواد آموزان دوره پایای نهضت سواد آموزی شهر تهران در سال ۱۳۸۴
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 34330;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1209ع
- تاریخ دفاع
- ۱۳ دی ۱۳۸۵
- دانشجو
- معصومه معصومی
- چکیده
- این پژوهش به منظور بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی در سوادآموزان زن دوره پایانی سازمان نهضت سوادآموزی انجام شد.در این پژوهش مهارتهای زندگی شامل 10 مولفه خودآگاهی،همدلی،برقراری ارتباط موثر،برقراری ارتباط بین فردی،حل مسأله، تصمیم گیری، تفکّر خلاّق،تفکر انتقادی،مقابله با هیجان ومقابله با استرس بود که مورد تایید سازمان یونسکو،یونیسف وسازمان جهانی بهداشت و از مهمترین مولفه های مهارت های زندگی میباشد،سئوالات پژوهش شامل 10 سئوال از هر یک ازمولفه های مهارت های زندگی بوده است. روش تحقیق از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی از دسته پس رویدادی یا علّی مقایسه ای می باشد آزمودنی ها در دوگروه آموزش دیده(سوادآموزان مراکز یادگیری محلی) و آموزش ندیده(سوادآموزان غیر مراکز یادگیری محلی،کلاسهای آزاد)قرارگرفتند. به منظور گرد آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته حاوی 53 سئوال بسته پاسخ استفاده گردید.این سئوالات در ارتباط با 10 مولفه اصلی مهارتهای زندگی بوده که در بالا به آن ها اشاره شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه سوادآموزان زن دوره پایانی (کلاس چهارم)مناطق چهارگانه نهضت سوادآموزان شهر تهران بودکه در سال تحصیلی 1385- 1384 در مراکز یادگیری محلی و غیر مراکز(کلاسهای آزاد)مشغول به تحصیل بوده وبه روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t گروه های مستقل استفاده گردیدنتایج نشان داد که نمرات گروه آموزش دیده در مولفه های: خودآگاهی، برقراری ارتباط موثر، برقراری روابط بین فردی،تصمیم گیری و مقابله با هیجان نسبت به گروه آموزش ندیده تفاوت معنادار داشته و این آموزشها در آنها اثر بخش بوده است،تفاوت نمرات دو گروه در مهارتهایی از قبیل همدلی،حل مسأله، تفکّر خلاّق، تفکر انتقادی ومقابله با استرس ،معنادار نبوده است.
- Abstract
- This research Impiemented, Effectiveness of the Life Skills Training for Literate women at final courses of literacy movement organization. in this research life skills consist 10 skills: 1-self-awareness 2-Empathy3-Effective communication 4-communication of inter personal 5-problem solving 6-Decision making 7-creative thinking 8-critical thinking 9-coping with emotions10-coping with stress, have been confirmed by organization of unsco,unicef and world hearth organization. These are important components of the life skills. Method of research according to its goal is applied method according to collection of data is descriptive. From group post-event and subjects placed in two groups that consist Trained persons and non-Trained persons.(literate of community learning centers and literate of non community learning centers).in order collection of data ,used from questionnaire that researcher has made.this questionnaire consists 53 questions of closed response .They studied community consisted all literate women of final courses four regions of literacy movement in city Tehran that they Trained in community learning centers and non community learning centers. For analyzing data, used from t-Test For independent groups. Results showed that, grades of trained group had significant difference whit non trained group from aspect: self – awareness, Effective communication, communication of inter personal, decision making and coping with emotion and these training were effective in them. Difference of grades two groups was not Significance in skills:Empathy,problem solving, creative thinking, critical thinking and coping with stress.