عنوان پایاننامه
تحلیل متنی آثار سلطان محمد نقاش
- رشته تحصیلی
- پژوهش هنر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 35172;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 6939
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۸۵
- استاد راهنما
- زهره کاظمی
- دانشجو
- زروان روح بخشان
- چکیده
- دربارهی نقاشی ایرانی (نگارگری) بیش و کم هر چه مکتوب است از آغاز، از آنچه امثال قاضی احمد قمی نگاشتهاند، تا به امروز تاریخگذاری بوده است. از این رو مؤلف قصد خود را بر تحلیل متنی، معنایی و اندیشهیی این هنر قرار داده است. اگر چند نگارگر را به مثابه نقاط اوج نگارگری ایران بشناسیم، یکی از آنها سلطان محمد، نگارگر بزرگ مکتب تبریز صفوی است. در زمان ما که تاریخگذاریها دربارهی سلطان محمد به جایی بیش و کم مطمئن رسیدهاند، زمان آن است که به تحلیل متنی، معنایی، اندیشهیی و نظری آثار او بپردازیم. به همین دلیل این متن از این منظر نگاشته شده است و هدف آن به دست دادن رهیافتی برای دریافت و گفت وگو با تصاویر فی نفسه گنگ بوده است. نگارنده در این پژوهش از آرای نظریهپردازان معاصر دهههای اخیر، خاصه نظریهپردازان ادبی، بهره برده است و تلاش او بر این بوده است که با استمداد از این آرا، معنا را در افق دلالت نوی بگسترد. برای این منظور در فصل اول ویژگیهای مکتب تبریز صفوی و زندگی سلطان محمد به اختصار شرح داده شده است. در فصل دوم مباحث مربوط به "روایت و زمان" در نگارگری ایران، به ویژه آثار سلطان محمد، مورد بررسی قرار گرفتهاند. فصل سوم به بررسی "انسان" در آثار سلطان محمد پرداخته است. در فصل چهارم مباحث مربوط به "سوژه و متن" در آثار سلطان محمد مورد بحث قرار گرفتهاند. در پایان نتایج حاصل از این پژوهش شرح داده شده است که اهم آن این است که نگارگری ایرانی فی نفسه روایی نیست بلکه روایت در این آثار به گونهیی بینامتنی و بارشده حضور دارد و سلطان محمد به عنوان هنرمندی نابغه، از حدود و سنتها فراتر رفته و بدعتی را بنیان گذاشته است.
- Abstract
- From beginning till today, all whom been written about Iranian Miniature, were dating. So, textual and virtual analysis would be the purpose of this research. With no doubt, Sultan Mohammad was one of the best in the history of Iranian Painting. Today, that dating about him has been completed, now is the moment of studying his paintings as a virtual and textual analysis. So the purpose is reaching a way to conversation and dialog with the dumb images. Using the theories of the recent theorists, specially the ideas of poetics, and by seeking help of them, the author tries to spread the meaning in a new guidance horizon. For this intention, first chapter is about "Sultan Mohammad's life and Tabriz school of Safavid". The next part is discussed about "Narrative and Time" in his artworks. In the third chapter, "Human" is considered in Sultan Mohammad's paintings. In the forth chapter, discussions are about "Subject and Text" in his works. Finally the previous parts are discussed and concluded; the most important things are these: Iranian Miniature is not narrative by itself, but Narrative is intertextual and loaded and then Sultan Mohammad is a genius artist who could have passed over all the limits and traditions and introduce something new and heretical.