عنوان پایان‌نامه

بررسی مشکلات نگهداری زنان سواد آموز دوره مقدماتی نهضت سواد آموزی و ارائه راهکارهای بهبود آن با تاکید بر ابعاد آموزشی ( شهر تهران نیمه اول ۸۵)




    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 34583;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1217ع
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۸۵
    دانشجو
    زینب شیری

    هدف از تحقیق حاضر"" بررسی عوامل مؤثر در نگهداری زنان سواد آموز دوره ی مقدماتی از دیدگاه( سواد آموزان) و(آموزشیاران و راهنمایان تعلیماتی) ؛"" می باشد. تحقیق با هدف کاربردی بودن نتایج آن و با روش توصیفی و از نوع علّی- مقایسه ای صورت گرفت . جامعه ی آماری شامل کلیه ی سواد آموزان زن دوره ی تکمیلی (4000 نفر) و کلیه ی آموزشیاران دوره ی مقدماتی و راهنمایان تعلیماتی (245 نفر) شهر تهران می باشد. از جمعیّت حاضر با استفاده از جدول نمونه گیری مورگان 350 نفر سواد آموز و 150 نفر آموزشیار و راهنمای تعلیماتی به عنوان نمونه ی تحقیق به صورت تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند . ابزار گردآوری اطلاعات به صورت پرسشنامه ی محقق ساخته شامل 29 سئوال پنج گزینه ای با مقیاس لیکرت و یک سئوال باز پاسخ می باشد. اعتبار پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ در گروه( آموزشیاران و راهنمایان برابر790/.0) و در گروه (سواد آموزان برابر867/0 )بدست آمد. روش تجزیه و تحلیل یافته ها با استفاده از آزمون t مستقل صورت گرفت . یافته های تحقیق نشان می دهد، مشکلات نگهداری زنان سواد آموز از دیدگاه دو گروه نمونه به ترتیب اولویّت شامل :عوامل آموزشی (سواد آموزان27/61درصد و آموزشیاران 26/57درصد) ،خانوادگی( سواد آموزان 23/17درصد و آموزشیاران 01/15درصد) ، جسمانی ( سوادآموزان89/14درصد و آموزشیاران 74/10درصد) ، فرهنگی ( سوادآموزان 82/14درصد و آموزشیاران 33/12درصد) ، اقتصادی (سوادآموزان36/7درصد و آموزشیاران 86/4درصد) می باشد. نتیجه اینکه در مجموع عوامل فوق را می توان به دو دسته ی کلی در مشکلات آموزشی و غیرآموزشی دسته بندی نمود.
    Abstract
    The goal of present research is “ to study effective factors in the maintenance of Adult Women Learners in Basic Course from Adult Learners, Teachers and Educational Supervisors point of view ”. Research was performed considering its applied results and with casual/comparative basis. Statistical society includes all women learners of complementary course ( 4000 persons) and all teachers in basic course and educational supervisors ( 245 persons) in the city of Tehran. Out of the said mentioned society, with use of Morgan sampling chart, 350 adult learners and 150 teachers and educational supervisors were elected as sample of research on Stratified Sampling. Data collection means was researcher questionnaire and include 29 questions with five choices on Likert basis and one question had open response. Reliability of questionnaires taken into consideration with method of Cronbach Coefficient Alpha in Teachers and Educational Supervisors group of 0.790 and in Adult Learners group of 0.867. Analysis of results were taken with t test. Results have shown that problems and difficulties of women learners maintenance from view point of two sample groups with priority consideration are as follow s: Educational factors ( Adult Learners 61.27%; Teachers 57.26%) ; Family (Adult Learners 17.23%; Teachers 15.01%); physical factors (Adult Learners 14.89%; Teachers 10.74 ); cultural factors (Adult Learners 14.82 , Teachers 12.33% ) and economic factors ( Adult learners 7.36% and Teachers 4.86%). In general speaking, these factors can be dividing in two categories: educational and non-educational problems.