عنوان پایان‌نامه

تجزیه وتحلیل مدیریت حمایت مالی باشگاههای ورزشی مستقر در تهران (با رویکرد تصمیم محور)



    دانشجو در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تجزیه وتحلیل مدیریت حمایت مالی باشگاههای ورزشی مستقر در تهران (با رویکرد تصمیم محور)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 794;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47969
    تاریخ دفاع
    ۲۲ خرداد ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    محمد خبیری

    پژوهش حاضر با هدف تجزیه و تحلیل مدیریت حمایت مالی در باشگاههای تهران صورت گرفت که ممکن است به مدیران ورزش در درک مدیریت حمایت مالی ورزشی و تصمیم گیری در مورد آنها کمک کند. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه و مصاحبه بود. پرسشنامه برگرفته شده از پرسشنامه ون هیردن(2004) بود که پس از ترجمه و تعدیل بوسیله دارالترجمه و استاد راهنما برای تعیین روایی به هفت تن از اساتید ارائه شد و پرسشنامه نهایی تهیه گردید. ؛پایایی قسمت اول، دوم، سوم و کل پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 0.862، 0.954، 0.967 و 0.974 تعیین شد. جامعه این پژوهش شامل حامیان مالی (اسپانسرهای) باشگاههای ورزشی مستقر در شهر تهران که فصل 88-87 در لیگ های فوتبال، فوتسال، هندبال، بسکتبال و والیبال در سطح کشوری شرکت داشته اند بود. تعداد باشگاهها 28 باشگاه و حامیان مالی آنها 30حامی بود و به علت تعداد کم جامعه؛ پ‍ژوهشگر اقدام به جمع آوری داده از کل جامعه کرد اما فقط 23 حامی حاضر به همکاری در انجام تحقیق شدند. به منظور اولویت بندی گویه های هر قسمت پرسشنامه، از آزمون فریدمن و به منظور تعیین سطح اهمیت گویه ها از فرمول بازرگان بهره گرفته شد. نتایج حاصل از مصاحبه مشخص کرد که عامل اصلی حمایت مالی حامیان مالی از ورزش با توجه به سطح هزینه ها به دلایل مختلفی می باشد که عبارتند از: دستور شفاهی دولت، ارتباطات، علاقه حامی، درخواست مردم منطقه از مسئولین. مصاحبه شوندگان اظهار کردند پس از این موارد برخی گویه هایی که در پرسشنامه موجود است مورد توجه قرار می گیرند. نتایج پرسشنامه نشان داد که از نظر مدیران حامی مالی؛ نشان دادن اهمیت دادن شرکت به مسائل جامعه بسیار مهم و تعیین اهداف قابل اندازه گیری، سنجش تاثیر گذاری حمایت مالی، ایجاد رابطه با افراد مختلف جامعه به واسطه حمایت مالی از ورزش مهم بود. و در وضعیت مطلوب؛ هزینه حمایت های مالی جاری و تعداد تماشاچی برای حامیان در هنگام ارزیابی، اهمیت بالایی داشت. در قسمت وضع وجود؛ حامیان مالی به ارزیابی توجه قابل ملاحظه ای نداشتند.
    Abstract
    The main purpose of the study was to analyzed sport sponsorship management in Tehran sports clubs so that possibly help to sport managers in better realization of sport sponsorship management & decision-making for it. Research Methodology was descriptive & survey research. Instruments of collecting data were questionnaire and interview. Questionnaire was derivative of Van Heerden CH. questionnaire (2004) that after translating and modifying by interpreter and adviser master in order to determine validity was presented to seven experts and finally questionnaire was provided. Reliability of sections of 1, 2 & 3 and total questionnaire by Cronbach´s Alpha were determined orderly 0.862, 0.954, 0.967 & 0.974. Statistic social of research were total sponsor managers of Tehran sports clubs that played in country leagues in fields of football, footsal, handball, basketball & volleyball in season 87-88. In this research, social and samples was equal (n=30) and type of sampling was census. After distributing questionnaires between sport sponsor managers returned 23 questionnaires. Data analyzed by SPSS13 software. Fridman test was used In order to determining priority of statements of per part of questionnaire, and Bazargan formulate was used in order to determining level of importance of statements. Results of interview indicated that reasons of becoming a sport sponsorship were deferent. These reasons were oral command of government, relationships, interest´s sponsor and demands of people of their local governments. Sponsors stated reasons that enumerated were more important than statements of questionnaire. Results of questionnaire indicated that of opinion´s sponsor managers; Expression of community involvement was very important and Setting measurable sponsorship objectives, Measuring sponsorship effectiveness & The relationships that sponsorships build with diverse publics were important. Also of opinion´s sponsor managers; Spectator figures & Competitive spend on sponsorships were important for sponsorships evaluation practices but sport sponsor managers didn´t have considerable evaluation of their sponsorships.