عنوان پایان‌نامه

بررسی ویژگی های سنجشی مقیاس آخرت نگری و رابطه آن با جهت گیری مذهبی و سلامت روان در دانشجویان دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ویژگی های سنجشی مقیاس آخرت نگری و رابطه آن با جهت گیری مذهبی و سلامت روان در دانشجویان دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 458;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47886
    تاریخ دفاع
    ۲۲ فروردین ۱۳۹۰

    چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و اعتبار مقیاس آخرت نگری و رابطه آن با جهت گیری مذهبی و سلامت روان در دانشجویان معتکف و غیرمعتکف دانشگاه تهران انجام شد. نمونه آماری این پژوهش شامل دو گروه دانشجویان معتکف ( 152 نفر) که به شیوه نمونه گیری هدفمند و دانشجویان غیرمعتکف ( 152 نفر) که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، می باشد. ابزارهای پژوهش عبارتند از مقیاس آخرت نگری ابراهیمی- بهرامی احسان، جهت گیری مذهبی بهرامی احسان و سلامت اونارکر. جهت بررسی روایی سازه از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی 40 ماده از مقیاس آخرت نگری به شیوه تحلیل مولفه های اصلی نشان داد که این مقیاس از 5 عامل اصلی اشباع شده است و فقط برخی سوالات آن به ابعادی غیر از ابعاد معرفی شده اختصاص یافتند، به این ترتیب روایی سازه مقیاس مطلوب است. به منظور بررسی روایی استفاده شد که نتایج نشان t تفکیکی مقیاس و خرده مقیاس های آن در دو گروه معتکف و غیرمعتکف از آزمون داد مقیاس آخرت نگری و خرده مقیاس های آن، بین دو گروه معتکف و غیرمعتکف تمایز ایجاد کرده است. بنا نیز نشان داد که (MANOVA) براین مقیاس از روایی تفکیکی قابل قبولی برخوردار است. نتایج تحلیل واریانس تک تک سوالات مقیاس آخرت نگری از روایی تفکیکی قابل قبولی برخوردار است. به منظور بررسی اعتبار مقیاس آخرت نگری و خرده مقیاس های آن از روش همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ) استفاده گردید. 0 قرار داشت که نشان دهنده /71-0/ مقادیر آلفای کرونباخ در گروه معتکف، غیرمعتکف و کل نمونه در دامنه 92 اعتبار مطلوب این مقیاس بود. برای بررسی رابطه آخرت نگری با جهت گیری مذهبی و سلامت روان ابتدا ضریب همبستگی در نمونه معتکف و غیرمعتکف محاسبه شد و سپس جهت بررسی تفاوت این ضرایب در دو نمونه، از فیشر استفاده شد. نتایج نشان داد بین آخرت نگری ومولفه های آن با جهت گیری مذهبی و آخرت Z آزمون نگری ومولفه های آن با سلامت روان در گروه معتکف وغیرمعتکف همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت (p< ) همچنین بیشتر این روابط در گروه معتکف به طور معناداری بیشتر از گروه غیرمعتکف بود .(p< 0/05) .0/05 کلید واژه ها: روایی، اعتبار، مقیاس آخرت نگری، آخرت نگری، جهت گیری مذهبی، سلامت روان
    Abstract
    Abstract This study examined validity and reliability of the afterlife scale and it’s relationship with religious orientation and mental health. The statistical sample was two groups included 152 ascetic (Moetakef) and 152 nonascetic (nonmoetakef) students. Ascetic students were chosen by purposive sampling and nonascetic students by available sampling.Research instruments were afterlife scale, religios orientation scale and mental health scale. The construct validity of the afterlife scale was measured by exploratory factor analysis. The results of the principal components analysis on 40 items of the afterlife scale revealed a fivefactor structure and just some of items devoted to other domains than the introduced domains. So, the construct validity of the afterlife scale was acceptable. To investigate the discriminant validity of the afterlife scale and it’s subscales in two groups, t test was used that results indicated the afterlife scale and it’s subscales discriminated among two groups. So, the discriminant validity of the afterlife scale was acceptable. The reliability was measured by internal consistency (cronbach’s alpha) method. The cronbach’s alpha coefficient in the ascetic group, nonascetic group and the total of sample ranged from 0.71-0.92 that was good reliability. For the investigation relationship between afterlife with religious orientation and mental health, at first correlation coefficient in the ascetic group and nonascetic group was calculated. Then for the investigation coefficients difference, Z fisher test was used. Results indicated the significant and positive correlation between afterlife and it’s components with religious orientation and between afterlife and it’s components with mental health in the ascetic group and nonascetic group (p< 0/05). These relationships in the ascetic group were stronger in comparison with control group significantly (p< 0.05). Key words: Validity, Reliability, afterlife scale, afterlife, religious orientation,